Seyyid Kutup ve İzzet Derveze`nin tefsirlerinde mekki ve medeni sureler bağlamında kur`an kıssaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kur'ân, insanların hem dünyada hem de ahirette mutlu olabilmeleri için mesajlarını onlara bildirmiştir. Bu mesajlarını en güzel ve en etkileyici biçimde insanlara iletirken çeşitli metotlar kullanmıştır. Bu metotlardan biri de kıssalardır. Kur'ân'da peygamber ve geçmiş milletlerin kıssalarına çok fazla değinilmiştir. Kur'ân, yapısı itibariyle evrensel bir kitap olduğu için mesajı tüm çağlara hitap etmektedir. Bu nedenle Kur'ân'da bulunan kıssalar, kavimler için birer hidayet vasıtası iken vahyin nâzil olduğu dönemdeki insanlar ve gelecek nesiller için ders ve ibret alma, öğüt verme, hatırlatma ve uyarı amacını taşımaktadır.Geçmişten günümüze müfessirlerin kıssalar hakkındaki düşünceleri farklı farklı olmuştur. Tezde Seyyid Kutub'un fî Zılâli'l-Kur'ân'ında ve Muhammed İzzet Derveze'nin et-Tefsîru'l-Hadîs adlı tefsirlerinde Kur'ân kıssaları incelendi. İlk olarak kıssa kavramının etimolojik yapısı, Kur'ân kıssalarının mahiyeti ardından Seyyid Kutup ve Muhammed İzzet Derveze'nin hayatları, ilmî kişilikleri, tefsirleri ve tefsir metodları ele alındı. Daha sonra fî Zılâli'l-Kur'ân ve et-Tefsîru'l-Hadîs tefsirlerindeki Kur'ân kıssaları mukayese edilerek analizi yapıldı. The Qur'an informs people their messages so that they can be happy both in the world and in the hereafter. It uses a various methods conveying these messages to people in the most beautiful and most impressive way. One of these methods is the parables. In the Qur'an, the parables of prophets and past nations are mentioned too much.Because of the Qur'an is a universal book in its structure, its message addresses to all ages. For this reason, while the parables in the Qur'an are a means of guidance for the tribes, they have aims of taking lessons and preaching, giving advice, reminding and warning for people at the time of revelation and future generations.From the past to the present, the opinions of the commentators about the stories have been different. In the study, I examined basically the parables of the Qur'an in the work of Sayyid Qutup's fî Zılâli'l Qur'an and Muhammad Izzet Darwaza's et-Tafsîru'l-Hadith, at the same time I have also mentioned different commentators. Firstly, I mentioned etymological structure of the concept parable (qıssa), the nature of the parables (qıssa) of the Qur'an, afterward the life of Sayyid Qutup and Izzet Darwaza, their scholarly personality, their tafsir, and the method of their tafsirs. Then, I made an analysize comparing the parables of the Qur'an in the fî Zılâli'l-Qur'an and Tafsiru'l-Hadith.
Collections