Investigating professional identity and organizationalcitizenship behaviors of efl instructors:A case study in a higher education context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma bir vakıf üniversitesinde çalışan İngilizce öğretim elemanlarının öğretmen kimliklerini ve örgütsel vatandaşlık davranışlarını nasıl algıladıklarını incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaçla, yarı yapılandırılmış ve odak grup görüşmelerine ek olarak sınıf gözlemleriyle veri toplanarak nitel bir durum çalışması tasarlanmıştır. İki aylık veri toplama süresi boyunca dokuz öğretim elemanı ve bir yönetici ile 28 bireysel görüşme, üç odak grup görüşmesi ve yanı sıra her katılımcı için araştırmacının saha notlarıyla desteklenen bir sınıf dersi gözlemi gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sesli olarak kaydedilip kelimesi kelimesine çözümlenmiştir. Veriler düzenli olarak ayrı dosyalar halinde düzenlenmiş ve nitel veri analizi yazılım programı MAXQDA kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi sürecinde veriler kodlama için tekrar tekrar okunup temalar oluşturulmuştur. Bulgular, öğretmenlerin sosyal ve örgütsel düzeyde nerede konumlandırıldıklarını ortaya koymuştur. Öğretmenler özellikle profesyonel olarak kendilerine verilen değeri ve örgüt ve toplumdaki mesleki özerklik seviyelerinin altını çizmiştir. Mesleki kimlikleri ile ilgili olarak, katılımcılar, mesleki eylemsizlik ile karakterize bir örgütsel iklim içerisinde nasıl çalıştıklarını vurgulamıştır. Ayrıca, öğretmenler öğrencilere ve meslektaşlarına yönelik ÖVD'lerinin, kuruma yönelik olanlardan daha yüksek olduğunu bildirmiştir. Genel olarak, katılımcıların kişisel ve profesyonel kimliklerinin, organizasyonda isteğe bağlı davranışları sergilemeyle yakından ilgili olan bir kurumsal rol kimliği inşasını etkilediği bulunmuştur. This study aimed to investigate how English as a foreign language (EFL) instructors at a foundation university view their teacher identity and organizational citizenship behaviors. To this end, a qualitative case study design was utilized. Data were collected through semi-structured interviews, focus group interviews and classroom observations. During the two-month data collection period, 28 individual interviews and three focus-group interviews were carried out with nine instructors and one manager. Observations at the research site were documented through the researcher's field notes. Interview data were audio-recorded and transcribed verbatim. The data were organized regularly in separate files and analyzed using the qualitative software program MAXQDA. In the data analysis process, the data were read and re-read for coding and themes were generated. The findings revealed the teachers' positioning at societal and organizational levels. In particular, the teachers underscored the value attached to them as professionals and the extent of their professional autonomy in the organization and society. With regard to their professional identities, the participants described how they worked within an organizational climate characterized by professional inaction. Furthermore, the teachers reported that their OCBs towards students and colleagues were relatively higher in comparison to those towards the organization. Overall, the participants' personal and professional identities were found to influence their construction of an organizational role identity which is closely related to their utilization of discretionary behaviors in the organization.
Collections