İlköğretim öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki algıları ve görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, dünyayı tehdit eden bir çevre sorunu olan küresel ısınma konusunda bilinçli ve duyarlı bireyleri yetiştirecek olan ilköğretim öğretmen adaylarının konuyla ilgili algı, görüş ve düşüncelerinin saptanması amacıyla yapılmıştır.Araştırma; Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü, İlköğretim Matematik, Fen Bilgisi, Sınıf, Okul Öncesi ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği son sınıfta öğrenim gören toplam 395 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veriler, nicel ve nitel veri araçları ile toplanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak sera etkisi ve araştırmacı tarafından modifiye edilen küresel ısınmayı önlemeye yönelik iki anket kullanılmıştır. Ayrıca, iki açık uçlu soru ve yüz yüze sözlü görüşmeler ile araştırmanın nitel verileri toplanmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS istatistik paket programı kullanılarak, nitel veriler ise betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre, İlköğretim öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgilerinin oluşmasında medyanın rolünün büyük olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının küresel ısınmanın olası sonuçlarından endişe duydukları ve çevresel problemler konusunda yeterli bilgi ve donanıma sahip olmadıkları görülmektedir. İlköğretim öğretmen adaylarının, sera etkisi, ozon tabakası problemi, asit yağmurları gibi çevre problemleri arasında yanlış neden-sonuç ilişkiler kurdukları sonucuna ulaşılmıştır. İlköğretim öğretmen adaylarının, küresel ısınmaya karşı, hem bireysel hem de ülkeler bazında önlemler alınması, insanlara eğitim verilerek insanların bilinçlendirilmesi ve herkesin üzerine düşen görevi yapması gerektiği görüşünün hakim olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre; İlköğretim Matematik, Fen Bilgisi, Sınıf, Sosyal Bilgiler ve Okul Öncesi öğretmen adaylarının sera etkisi hakkındaki (F(4, 390) = 8,355; p< .05) ve küresel ısınmayı önlemeye yönelik (F(4,390) = 5,507; p < .05) bilgi düzeyleri arasında Fen Bilgisi öğretmen adayları lehine anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Öğretmen adaylarının sera etkisi ve küresel ısınma konusunda yeterli bilgi ve donanıma sahip olmaları için, lisans programlarında bu konulara yeterince yer verilmesi, etkili bir şekilde öğretilmesi gerekmektedir. The aim of this research was to determine the perceptions, opinions and ideas on this issue of Pre-service Elementary Teachers who will educate sensitive and conscious individuals to global warming which is an environmental problem that threatens the world.This research was carried out with a total of 395 Pre-service Elementary Teachers studying their last year in Elementary Maths, Elementary Science, Primary Teaching, Pre-school and Elementary Social Sciences in Department of Elementary Education, Faculty of Education, Ondokuz Mayıs University. The data in the research were collected by means of quantitative and qualitative data. As a means of collecting quantitative data, two questionnaires were used for greenhouse effect and for preventing global warming modified by the researcher. Also, qualitative data of the research were collected through two open-ended questions and face-to-face oral interviews. The collected quantitative data were analysed using SPSS statistical package programme and the qualitative data were analysed using descriptive analysis technique.According to the results of the research, it has been seen that the media plays a leading role in the formation of Pre-service Elementary Teachers? knowledge about global warming. It has been realized that the Pre-service Teachers worry about the possible outcomes of global warming and they don?t have enough knowledge and equipment about environmental problems. It was concluded that Pre-service Elementary Teachers establish wrong cause and effect relationship between environmental problems such as greenhouse effect, the problem of ozone layer, acid rains. It has been seen that it is a dominant idea among Pre-service Elementary Teachers that some measures should be taken against global warming both individually and within countries, people should be made conscious by being educated and everyone should do his/her own duty. According to the results of the research, it was observed that there was a significant difference between Elementary Science Teachers? levels of knowledge about greenhouse effect (F(4,390) = 8,355; p < .05) and the levels of knowledge for preventing global warming (F(4,390) = 5,507; p < .05) in favour of Pre-service Elementary Science Teachers. As the Pre-service Teachers should have enough knowledge and equipment about greenhouse effect and global warming, these issues should be given enough space in undergraduate programmes and they should be taught in an effective way.
Collections