İlköğretim I. kademede kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen ve ebeveyn tutumlarının kaynaştırma öğrencilerinin temel akademik beceri düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 1. kademede kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen ve ebeveyn tutumlarını belirlemek ve bu tutumların kaynaştırma öğrencilerinin temel akademik beceri düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırma, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Samsun Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 25 ilköğretim okulunda kaynaştırma eğitimine devam eden 100 öğrencinin öğretmeni ve ebeveyni ile yürütülmüştür. Bu araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel ve bağıntısal bir çalışmadır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak Nesrin Özbaba (2000) tarafından oluşturulan ?Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği?, Zeynep Tıraş (2000) tarafından geliştirilen ?Temel Akademik Beceri Ölçeği?, öğretmen ve ebeveynlerin kişisel bilgilerini öğrenmek için hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. İlköğretim 1. kademede kaynaştırma eğitimine devam eden öğrencilerin ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin tutum puanları arasında farklılığı belirlemek amacıyla bağımsız örneklem grupları için t-testi kullanılmıştır. T testi sonuçlarına göre öğretmen ve ebeveyn tutumları arasındaki farkın p=.001 düzeyinde önemli olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular, kaynaştırma eğitimine ilişkin ebeveyn tutumlarının öğretmen tutumlarına göre daha olumlu olduğunu göstermiştir.Öğretmen ve ebeveyn tutumları ile kaynaştırma öğrencilerinin temel akademik beceri düzeyleri arasındaki ilişki, ki kare testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçların yorumlanmasında anlamlılık düzeyi p=.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda, kaynaştırma öğrencilerinin temel akademik beceri ve alt boyutları olan dil gelişimi ve sayı-zaman beceri düzeylerinin öğretmen tutumlarına göre değişmediği görülmüştür. Yine, bu öğrencilerin temel akademik ve dil gelişimi beceri düzeylerinin ebeveyn tutumları ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Ebeveynlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının olumluluk düzeyi arttıkça, öğrencilerin temel akademik beceri düzeylerinin yükseldiği, olumluluk düzeyi azaldıkça da beceri düzeylerinin düştüğü görülmüştür. Öğrencilerin sayı-zaman beceri düzeyleri ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişki incelendiğinde, ebeveyn tutumlarının öğrencilerin bu beceri düzeylerini etkilemediği belirlenmiştir. The aim of this research is to determine the teachers? and parents? attitudes towards inclusive education and examine the efects of these attitudes on the basic academic skill levels of the integrated students in the first stage of the primary eduation. The research is involved 100 teachers and parents of the students studying in inclusive education in 25 public schools under the control of the Ministery of Education in Samsun, in the academic year of 2009-2010. This research is a descriptive and relational study. In the research, ?The Scale of Attitude Towards Inclusive Education? formed by Nesrin Özbaba, ?The Basic Academic Skill Scale? developed by Zeynep Tıraş and ?Personal Information Form? prepared for teachers and parents to learn personal information were used as data collection means.Data analyses were performed using SPSS. The independent group t test was used to determine the difference between the attitudes towards inclusive education scores of the teachers? and the parents? of the students attending inclusive education in the first satge of primary education. Accordiong to the results of paired t-test, the difference between the teachers and parental attitudes were found to be significant at the level of p=.001. These findings suggest that parental attitudes towards inclusive education has shown that more positive than the teachers? attitudes.The relationship between the teacher and parental attitudes and mainstreaming students? basic academic skill levels was analyzed with the chi-square test. As the interpretation of the results obtained, p=.05 level of the significance was accepted. It was understood from the research that basic academic skills and its sub-dimensions are language development and number-time skill levels of the integrated students didn?t change according to teachers? attitudes. On one occasion, it was found that there was a significant relationship between these students? basic academic skill and language development skill levels and parental attitudes towards inclusive education. It was observed that parents? attitudes towards inclusive education increased the level of positivity, students? basic academic skill levels increased, but that there was a decreasing level of posivity towards skill levels. As the relationship between the students? number-time skill levels and parental attitudes were examined, it was determined that parental attitudes didn?t affect the perfomence of students? in these skill levels.
Collections