İlköğretim ikinci kademe öğrencileri ve siber zorbalık: Samsun ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Samsun ilinde bulunan ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin; cinsiyet, sınıf düzeyi, internet kullanım sıklığı, en sık ziyaret ettikleri internet site türü, sosyal aktivitelere katılımları, algılanan sosyoekonomik durumları ve ilgi duydukları dizi/film türüne göre siber zorbalık düzeyleri incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini Samsun İli'nin merkeze bağlı ilçeleri olan Canik, Atakum ve İlkadım'daki 2 özel ve 7 kamuya ait ilköğretim kurumunda 6., 7., ve 8. sınıfta öğrenim görmekte olan 559 kız, 583 erkek öğrenci olmak üzere toplam 1142 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Arıcak, Kınay ve Tanrıkulu (2011) tarafından geliştirilen Siber Zorbalık Ölçeği'dir. Cinsiyet, sınıf düzeyi, internet kullanım sıklığı, en sık ziyaret ettikleri internet site türü, sosyal aktivitelere katılımları, algılanan sosyoekonomik durumları ve ilgi duydukları dizi/film türü olmak üzere 7 bağımsız değişkene ilişkin verilerin toplanması amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 17 programı kullanılmış; veriler non-parametrik olarak saptandığı için Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri uygulanmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre; Erkek öğrencilerin siber zorbalık düzeyi kız öğrencilere göre daha yüksektir. Sınıf düzeyi arttıkça siber zorbalık düzeyinin yükseldiği görülmektedir. İnterneti her gün kullanan öğrencilerin siber zorbalık düzeyi haftada iki üç kere, haftada bir kere ve ayda bir kere kullananlara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. En sık sosyal paylaşım-sohbet sitelerini ziyaret eden öğrencilerin siber zorbalık düzeyi eğitim-ödev ? forum ve oyun sitelerini ziyaret edenlere göre daha yüksek olduğu; oyun sitelerini ziyaret edenlerin siber zorbalık düzeyi ise eğitim-ödev ? forum sitelerini ziyaret edenlere göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Herhangi bir sosyal aktiviteye katılan öğrencilerle katılmayan öğrencilerin siber zorbalık düzeyi arasında anlamlı fark olmadığı görülmektedir. Sosyoekonomik durumunu yüksek algılayan öğrencilerin siber zorbalık düzeyi orta algılayanlara göre daha yüksektir. Son olarak; Aksiyon/macera, korku/gerilim, savaş ve bilim kurgu dizi ve filmlerine ilgi duyan öğrencilerin siber zorbalık düzeyi Romantik/Aşk ve Komedi türü dizi ve filmlere ilgi duyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. In this study, cyber bullying levels of the secondary stage students of primary schools in Samsun Province was investigated according to sexes, class level, internet using frequency, internet site types that they often visit, their participation in social activities, their perceived socio-economic situations and the type of series/films they are interested in.The sampling participants of the research are made of a total of 1142 students 559 of whom are female and 583 of whom are male students, who still attend to the 6th, 7th and 8th grades at a primary schools belonging to 2 private and 7 public institutions in the provincial towns of Canik, Atakum and Ilkadım, which are connected to the centre administration of Samsun province. The dependent variable of the research is Cyber Bullying Scale, which was improved by Aricak, Kinay and Tanrikulu (2011), and of which validity and reliability were proved. Personal information forms have been used in order to collect data about 7 independent variables, such as; sexes, class level, internet using frequency, internet site types that they often visit, their participation in social activities, their perceived socio-economic situations and the type of series/films they are interested in. For the statistical analyses of data, SPSS 17 program has been used: Since the data have been found out non-parametrically, Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests have been implemented.According to findings in this study, the cyber bullying level of male students has been found to be higher than that of female students. It is observed that as the class level increases, the level of the cyber bullying increases as well. It has beenfound out that the level of the cyber bullying of the students who use internet daily is higher than the students that use the internet twice or three times a week or once a month. It can be seen that the cyber bullying level of students who visit social sharing-chat websites frequently have had higher levels than the cyber bully levels of the students who visit education, homework ? forum and game websites.It is observed that there is no significant difference between the students who participate in social activities and the students who do not participate in any social activities. The cyber bullying level of the students who perceive their socioeconomic as high is higher than that of perceiving themselves as medium. Finally, the cyber bullying levels of the students who have a tendency to action/adventure, horror/thriller, war and science fiction series and films are higher than those who are interested in romantic/love and comedy series and films.
Collections