8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin öğrencilerin söz varlığına katkısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin öğrencilerin söz varlığına katkısını ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmamızın verilerini Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları ve TED Ankara Koleji Vakfı Yayınlarının 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan bilgilendirici türde metinler ile Atakent İlköğretim Okulu ve Samsun TED Koleji'nin 8. sınıfında okuyan 110 öğrencinin yazılı anlatımları oluşturmuştur. Toplamda 7463'ü farklı sözcük olmak üzere 27243 sözcüklük bir havuz oluşturulmuştur. Elde edilen veriler Cibakaya 2.3 ve Microsoft Excel programları kullanılarak analiz edilmiştir.Ders kitaplarındaki ve öğrenci metinlerindeki toplam ve farklı sözcükler, 50+ sıklığa sahip sözcükler, özel isimler, atasözleri, deyimler, ikilemeler kısaca söz varlığı ögeleri, bu sözcük ve sözcük gruplarının toplam ve farklı sözcük içindeki yüzdeleri, kelime hazinesi katsayısı ayrı ayrı tespit edilmiştir. Bulgular ders kitapları ve öğrenciler boyutunda karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.Söz konusu ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin ve öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki söz varlığından yola çıkılarak ulaşılan bulgular değerlendirilmiş ve öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Sözcük, söz varlığı, sözcük edinimi, bilgilendirici metin, Türkçe ders kitabı This study examines the role of writings in 8th grade Turkish textbooks in students? vocabulary acquisition and growth. The data for the study has been obtained from 8th grade Turkish Language textbooks published by the Ministry of National Education of Turkey and the foundation of TED Ankara College along with informative texts written by 110 students from Atakent Elementary School in Samsun and TED Samsun College. A total of 27243 words extracted from all the sources formed the data pool. In this data, 7463 distinct words have been identified. The data has been analiyzed utilizing the software applications Cibakaya 2.3 and Microsoft Excel 2007.The following aspects of vocabularies in textbooks and the student essays have been examined: the total number of vocabularies, the number of distinct vocabularies, the vocabularies which were repeated at least fifty times, proverbs, idioms and epizeuxis. The frequency and the word count coefficient of the vocabularies that fall into the categories mentioned above have been derived separately. The results have been evaluated in correlation with both textbooks and student writings.The results of the study based on the vocabulary content of the informative texts in the textbooks and the student essays are evaluated and recommendations on the ways to improve vocabulary development of students are provided.Keywords: Word, vocabulary, vocabulary acquisition, informative text, Turkish lesson textbooks.
Collections