An analysis of the literary works used in the course titled literature and language teaching I from a cultural perspective
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Edebiyat ve Dil Öğretimi I dersinde kullanılan edebi eserleri içerdikleri kültür elementleri açısından analiz etmektir. 2011-2012 akademik yılı içinde yürütülen bu araştırma için Virginia Woolf?un Mrs Dalloway adlı romanı, D. H. Lawrence?ın ?The Rocking Horse Winner? isimli kısa hikayesi, Kate Chopin `in ?Desiree?s Baby? isimli kısa hikayesi ve William Faulkner?ın ?That Evening Sun? isimli kısa hikayesi incelenmiştir. Analiz yapılırken Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) tarafından ders içeriklerinde kültürle ilgili belirlenmiş olan sekiz ölçüt kullanılmıştır. Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Bölümünde güz döneminde 14 hafta boyunca okunmuş yukarıda adı geçen eserler kültürel açıdan incelendiğinde elde edilen bulgu şöyledir:Edebiyat ve Dil Öğretimi I dersinde kullanılan eserler hedef dilin kültürünü (İngiliz ve Amerikan Kültürleri) kültürel kurumlar; sosyal yapılar, roller ve ilişkiler; hedef kültürün siyaseti, tarihi ve ekonomisi ile ilgili temel bilgi; adetler, ritüeller ve gelenekler; inançlar, değerler, tabular ve batıl inançlar; kültürel nesneler ve ürünler; atasözleri, değimler ve kalıplaşmış iadeler; kültüre özgü kelimeler bakımından yansıtmaktadır. Anahtar Sözcükler: Dil ve Kültür, Yabancı Dil ve Kültür, Kültür Öğrenimi, Kültür ve Edebiyat, Kültürel Analiz The purpose of this study is to analyze the literary works used in the course titled ?Literature and Language Teaching I? from a cultural perspective. For the study carried out during the academic year of 2011-2012 the novel titled Mrs. Dalloway by Virginia Woolf, the short story titled ?The Rocking Horse Winner? by D. H. Lawrence, the short story titled ?Desiree?s Baby? by Kate Chopin and the short story titled ?That Evening Sun? by William Faulkner have been analyzed. In the process of analysis, eight cultural criteria that have been predetermined for the content of the course by Higher Education Council have been used. The aforementioned literary works have been studied in English Language Teaching Department at Ondokuzmayıs University for fourteen weeks in fall semester. The finding gathered after the analysis is as follows:The literary works that used in the course titled ?Literature and Language Teaching I? reflect the culture of the target language (American and English Cultures) in terms of cultural institutions; social structures, roles and relationships, background information given related to politics, history and economy of the target culture; customs, rituals, traditions; beliefs, values, taboos, superstitions; cultural objects and products; proverbs, idioms, formulaic expressions; and culture specific words.Keywords: Language and Culture, Foreign Language and Culture, Culture Learning , Culture and Literature, Cultural Analysis
Collections