Eğitimde kalitenin artırılması ve öğretmenlerin özlük hakları açısından kariyer basamakları uygulamasının değerlendirilmesi: Samsun ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İş dünyasında işgörenlerin, mesleki yaşamları boyunca performanslarını düşürmeden çalışmalarını sağlamak üzere çeşitli uygulamalara yer verilir. Kariyer uygulaması da bunlardan biridir. Kariyer, meslekte ilerlemeyi esas olan bir kavramdır. Öğretmenlik mesleğinde de buna benzer bir uygulama başlatılmış olup, bu uygulama eleştirilere de neden olmuştur.Bu araştırma, eğitimde kalitenin artırılması ve öğretmenlerin özlük hakları açısından kariyer basamakları uygulamasının değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin kariyer basamaklarıyla ilgili görüşlerine başvurulmuş ve bu görüşlerin kıdem, cinsiyet, eğitim durumu, kariyer basamaklarındaki durum, çalışılan ilçe, çalışılan kurumun türü değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğiyle ilgili bulgular elde edilmiştir.Araştırma evreni Samsun ilindeki Atakum, Bafra, İlkadım ve Kavak ilçelerinde görevli 2709 öğretmen olup, bunların arasından tabakalama örnekleme yoluyla 704'ü seçilerek örneklem oluşturulmuştur. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimleyici istatistiksel teknikler ile Mann-Whitney U, Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; katılımcılar, öğretmenlik mesleğinin kariyer basamakları biçiminde yapılandırılmasına az düzeyde katılmaktadırlar. Öğretmenler yapılan uygulamanın olumlu olduğu kadar olumsuz sonuçlarının da olduğunu düşünmektedirler.Öğretmenlerin kariyer basamakları uygulamasıyla ilgili görüşleri arasında kıdem, kariyer basamağındaki durum, çalışılan ilçe değişkenlerine göre anlamlı fark görülmüştür. Buna karşılık öğretmenlerin kariyer basamakları uygulamasına ilişkin görüşlerinin arasında cinsiyet, çalışılan kurumun türü, eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık ortaya çıkmadığı belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Kalite, Özlük Hakları, Kariyer, Öğretmenlik Mesleğinde Kariyer Basamakları Many implementations are carried out in professional world to enable employees to work throughout their professional lives without degrading performance. The career application is one of those implementations. Career is a concept based on advancement in the professional occupation. Such implementations have also started to be used in teaching profession, yet it has been criticized.This study was conducted to evaluate the implementation of career promotion system in teaching profession, from the perspectives of the quality in education and teachers? personal rights. In this study, teachers? opinions about career stages are consulted and these opinions are analyzed in terms of the seniority, gender, educational level, current carreer position, district and school.The population of the study consists of 2709 teachers in Samsun, in Atakum, Bafra, İlkadım and Kavak provinces, 704 of them are chosen to participate in the study through stratified sampling. Descriptive statistics and Mann-Whitney U, Kruskall Wallis tests were used to analyze the data.The findings showed that the teachers agree on constituting the teaching profession by career promotion system in lower level. Teachers think that this implementation has both positive and negative aspects.It has been concluded that according to seniority, career degree and district, there are meaningful differences among teachers? opinons about implementing career stages in teaching profession, from the perspectives of quality in education and personal rights. On the other hand, no meaningful differences in teachers? opinions about implementing career stages in terms of gender, educational background and school were found.Key Words: Quality, Personal Rights, Career, The Career Stages In Teaching Profession
Collections