Türkiye`de heykel bölümlerinde teknoloji kullanımının taş yontu eğitimine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde teknolojik gelişmeler yaşamın tüm alanlarını etkisi altına almakta ve yaşamın akışına yön vermede önemli bir rol oynamaktadır. Teknoloji alanındaki bu köklü yenilikler doğal olarak heykel alanında geleneksel malzeme anlayışı ve uygulama yöntemlerini de etkilemektedir. Heykel eğitiminde bir taraftan geleneksel yöntem ve teknikler kullanılırken, bir taraftan da çağın gereksinimlerine yanıt veren, çağın teknolojisine uyum sağlayan bir eğitim müfredatına ihtiyaç duyulmaktadır. Geleneksel aletlerin yerini alan elektrikli ve havalı aletlerin yanı sıra bilgisayar teknolojilerinin de taş yontu alanına sunduğu olanaklar geleneksel eğitim yöntemleri ile çağdaş yöntemler arasındaki uçurumu derinleştirmektedir. Bu çelişkili/çatışkılı durum sadece heykel sanatçısının bir sorunu olmaktan öte Heykel eğitimi veren kurumlar ve öğretim elemanları içinde bir soru/n oluşturmaktadır. Bu teknolojilere sahip olmanın yanı sıra bu teknolojilerin taş yontu eğitimine etkileri ve kullanım bilgisinin de temel bir sorun olarak ele alınması, eğitim müfredatları içinde öğrencilere bu teknolojileri kullanabilme becerisinin kazandırılması yönünde, ne tür hazırlıkların yapıldığı araştırmanın temel çerçevesini oluşturmaktadır.Bu araştırma, Türkiye?de Güzel Sanatlar Fakültelerine bağlı beş Heykel Bölümünün taş yontu derslerindeki müfredata, derslerin verilmesinde karşılaşılan zorluklara ve bu derslerde çağdaş teknoloji kullanımına ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerine dayalı olarak yaşanılan güçlükleri saptamak ve bu güçlüklerin aşılması için yapılabilecekleri tartışmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda örnekleme göreceli olarak alt yapı problemlerini çözmüş bölümlerden oluşturulmuştur. Araştırmacı tarafından önceden hazırlanan açık uçlu sorularla bu bölümlerde taş yontu dersi veren öğretim elemanlarının konuya ilişkin görüşleri ses kaydına alınmış, bu kayıtlar daha sonra deşifre edilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgular, farklı bölümlerin taş yontu dersi eğitim programlarında ortak bir müfredatın oluşturulamadığını, bu dersin işlenmesinde araç gereç ve atölye sorunlarının olmadığını, heykel tasarımında bilgisayar ya da benzer teknolojilerin kullanımında öğretim elemanlarının farklı görüşler bildirdiklerini ortaya koymuştur.Yedi bölümden oluşan araştırmanın giriş bölümünde, araştırmanın amacı, problemi, sayıtlılar, sınırlılıkları ele alınmış, ikinci ve üçüncü bölümde kuramsal çerçeve ve konuyla ilgili yayınlara yer verilmiş, dördüncü bölümde araştırmanın yöntemi üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde yer verilen bulgular, araştırmanın altıncı bölümünde tartışılmış ve yorumlanmış ve son bölümde araştırmaya ilişkin genel sonuçlar irdelenerek, araştırma kapsamında ulaşılan sonuçlara ilişkin öneriler geliştirilmiştir. Anahtar Sözcükler:Heykel, Teknoloji, Taş Yontu, Üç Boyut, Müfredat In today?s world, technological advances influence all areas of life and have a significant role in giving direction to the flow of life. These radical innovations in technology affect the traditional point of view to material and methods of appliacation in the field of sculpture. In sculpture training, there is a need of curriculum that is responsive to the needs of age and adopting to the technology of age beside the traditional methods and techniques. As well as the electric and pneumatic tools replacing the traditional ones, the possibilities of computer technologies in the field of stone sculpture also deepen the gap between traditional training methods and contemporary methods. This contradictory/conflictual situation not only creates problem for sculpture artists but also it is a problem for instructors of sculpture instutitions. Besides having such technologies, effects of these techologies to training of stone sculpture, addressing the knowledge of usage as a major problem generate the basic framework and types of preparation for students? gaining the usage skill of these techologies in curriculums are basic frameworks of this research. This research has been made for determining the difficulties and arguing solutions by consulting views of instructors in terms of the curriculum that belongs to five Fine Arts Sculpture Departments? stone carving lessons in Turkey, the difficulties in the lessons and the usage of modern technology. In this context, the sample of the study are departments that have not infrastructure problems relatively. The views of instructors who teach stone sculpture were recorded with open-ended questions that were previously prepared by the researcher, and then these records were decoded and applicated content analysis. Findings show that a common curriculum has not been constructed in different departments? stone carving lessons, there is not workshop and material problem and instructors explained different views on usage computer parallel technologies in sculpture design. In the ıntroductıon of this research that includes seven parts ,the aim of the study, hypothesies of studies, problems, limitations have been held, ın second and third parts framework of the study and reaserchs conducted on this subject are given, and in the fourth part methodology is stated. Fifth part of the study includes findings and in the sixth part these findings are discussed and interpreted and in the seventh part of the research the over all results of the study and recommendations are given.Key words:Sculpture, Technology, Stone Carving, Three dimensions, curriculum
Collections