Akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı akademik erteleme davranışını önleme eğitim programının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı akademik erteleme davranışını önleme eğitim programının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları üzerindeki etkililiğini değerlendirmektir. Araştırma, deney ve kontrol gruplu ön – test, son – test ve izleme modeline dayalı deneysel bir çalışmadır. Araştırma grubu, Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören Sınıf Öğretmenliği ve Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik programlarının ikinci ve üçüncü sınıfında öğrenimlerine devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma grubu, akademik erteleme ölçeği kullanılarak akademik erteleme eğilimi yüksek öğrencilerden oluşturulmuştur. Akademik erteleme eğilimi yüksek olan 60 öğrenci tespit edilmiştir. Bu öğrencilerden çalışmaya katılma konusunda istekli 24 öğrenci deney ve kontrol gruplarına yansız olarak atanmıştır. Verileri toplamak amacıyla, akademik erteleme ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Ölçek, deney ve kontrol gruplarına ön test olarak verilmiştir. Deney grubuna, araştırmacı tarafından geliştirilen Akılcı Duygusal Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Akademik Erteleme Önleme Programı dokuz oturum halinde uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise herhangi bir işlem yapılmamıştır. Deney grubu uygulamaları bittikten sonra son test ölçümleri, deneysel uygulamaların bitiminden 30 gün sonra ise, izleme ölçümleri alınmıştır. Uygulanan deneysel işlemin sonucunda elde edilen bulgular parametrik olmayan istatistik yöntemi ile incelenmiştir. Uygulanan programın sonucunda, akademik erteleme puanları açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Sonuçlar, Akılcı Duygusal Davranışçı Programın akademik erteleme üzerindeki etkisi ilgili literatür göz önünde bulundurularak yorumlanmıştır. Anahtar Sözcükler: Akademik erteleme, akılcı duygusal davranışçı terapi, üniversite öğrencileri, erteleme eğitim programı The research is an experimental study which has experiment and control groups, and based on pre-test, post-test and follow-up model. Research group was consisted of second or third grade students of Primary School Education and Psychological Counseling undergraduate programmes other departments in Giresun University Faculty of Educational Sciences. The research group was formed by the students whose academic procrastination tendency is high, by using academic procrastination scale. 60 students, whose academic procrastination tendencies are high, were determined. 24 students, volunter to participating into the study, were appointed randomly to the experiment and control groups. Academic procrastination scale were used to collect the data. The Scales were given to experiment and control groups as a pre-test. To the experiment group academic procrastination program based on Rational Emotive Behavioral Approach, developed by the researcher, was applied. Control group was not given any training. After the training the of experiment group, post-test measurements were taken. And also 30 days after the experimental training, follow-up measurements were taken. Data were analyzed using Analyzis of Nonparametric. In the result of the applied program, a significant difference was found in favor of experiment group in academic procrastination. The results were interpreted in the light of the literature considering effects of Rational Emotive Behavioral Approach on academic procrastination. Key Words: Academic procrastination, rational emotive behavior therapy, university students, the procrastination training program
Collections