İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin transpozisyon didaktik teorisinin öğretmenin transpozisyonu basamağına göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. sınıfın 4. ünite (Maddenin Yapısı ve Özellikleri) 3. bölüm (Elektronların Dizilimi ve Kimyasal Özellikleri) ve 4. bölüm (Kimyasal Bağ) konuları ile ilgili Transpozisyon Didaktik Teorisine göre ?öğretilecek bilgi??nin ?öğretilen bilgi??ye dönüştürülmesi sürecindeki güçlük ve dönüşümleri bağlamında; öğretmenin mezun olduğu bölümün, çalışma yılının, öğretmenin özel alan yeterliğinin etkisini ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın örnek kitlesini Samsun ili merkezinde bulunan 4 farklı okuldan seçilen 5fen ve teknoloji öğretmeni ve onların 7. sınıfa giden toplamda 159 öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın veri toplama süreci 3 aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada çalışma grubunu oluşturacak öğretmenlerin tespiti amacıyla öğretmen bilgi formları kullanılmış ve 5 fen ve teknoloji öğretmeni belirlenmiştir. İkinci aşamada seçilen konunun anlatımı sırasında araştırmacı tarafından sınıf ortamında gözlemler yapılmıştır. Üçüncü aşamada öğretmenlerden görüşme sorularına, öğrencilerinden ise öğrenci anketine yanıt vermeleri istenilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin elektronların dizilimi ve kimyasal bağ konuları ile ilgili sahip olduğu kavramlarla fen ve teknoloji öğretim programı arasında paralellik olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin, öğretmen basamağındaki bilgi dönüşümünün, mezun oldukları bölümlerle ilişkili olduğu, kimya bölümü ve kimya öğretmenliği mezunu öğretmenlerin kimya konularını öğrencilere daha iyi aktardıkları, kimya konularında öğrencilerini daha aktifleştirdikleri sonucuna varılmıştır. Fen ve teknoloji öğretmenlerine göre ilgili konunun 7. sınıf öğrencilerine uygun olmakla birlikte öğretmenler konuları anlatırken öğretim programının dışına çıkmamaya özen gösterseler de konunun daha iyi anlaşılması ve öğrencilerden gelen sorulara cevap verebilmek için bazen öğretim programının dışına çıktıkları, araştırmacının gözlemlerine göre doldurulan fen ve teknoloji özel alan yeterlik formu sonuçlarına göre yeterliği en yüksek olan öğretmen kimya öğretmenliği mezunu, en düşük olan öğretmen ise biyoloji bölümü mezunu olduğu görülmektedir. The purpose of this study is to reveal the effects of graduation departments, experience years and competence about special scientific site of science teachers on the process of transition of the scientific knowledge to the knowledge be taught by teachers about the 3th (of Electrons and Chemical Properties) and 4th (Chemical Bound) chapters in the 4th unit at the level of 7th grade, according to the Transposition Didactic Theory.Working groups are selected from four different schools in the centre of Samsun province. In the working group, there are five science and technology teachers and 159 students who are at the level of 7th class. Data collection process is composed of three stages. In the first stage five science and technology teachers were determined based on the data collected via teacher information forms. At the second stage, lessons were recorded by researcher. The last stage, giving answers to the interview questions wanted from the teachers and made questionnaires for students. At the end of this study, knowledge of teachers about ?Electrons and Chemical Properties? and ?Chemical Bound? subjects show parallelism with science curriculum was determined. Transition of knowledge is related with teacher?s graduation department. Teachers who are graduated from chemical teaching and department of chemistry, teaches chemical units better and more activate students in the lesson.Related unit is found suitable for the 7th grade students and teachers show attention for not go off the subject while teaching the unit. However, it is observed that sometimes teacher went off the subject for teaching the unit better to the students.Results from researcher?s observation shows that teacher who are graduated from chemical teaching has the highest professional competence and the lowest competence level was found in the teacher who are graduated from department of biology.
Collections