Lise öğrencilerinin öfke düzeyleri ile siber zorbalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Samsun ilinde bulunan lise öğrencilerinin Durumluk Öfke Düzeyleriile Siber Zorbalık Düzeyleri arasındaki ilişki, durumluk öfke düzeyi ve siber zorbalıkdüzeylerinin cinsiyete, sınıf düzeylerine ve ilçelere göre farklılıklar gösterip göstermedikleriincelenmiştir.Araştırmanın örneklemi 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Samsun'da Lise 9., 10., 11.,12. Sınıflarda öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından seçilen 492'si kız, 463'üerkek olama üzere 955 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada; Ayas ve Horzum (2010)tarafından geliştirilen 'Siber Zorba/Kurban Ölçeği' ile Spielberger (1983) tarafındangeliştirilen, Türkiye uyarlaması Özer (1994) tarafından yapılan 'Durumluk Sürekli ÖfkeÖlçeği' kullanılmıştır. Her iki ölçeğinde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış vegeçerli, güvenilir oldukları tespit edilmiştir.Verilerin istatistiki analizleri SPSS programı ile yapılmıştır. Verilerin normal dağılımgösterip göstermediği Shapiro-Wilk testi ile incelenmiştir. Verilerin normal dağılımgöstermediği tespit edilmiş ve normal dağılım göstermeyen veriler arasındaki korelasyonSpearman korelasyon analizi ile incelenmiştir. Ayrıca non-parametrik verilerde kullanılanKruskall Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Kurban olma düzeyi ile zorba olma düzeyiarasında anlamlı bir korelasyon bulunmaktadır. Öfke düzeyleri ile kurban olma ve zorbaolma düzeyleri arasında da anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Fakat bu ilişkiler aynı yönlüzayıf ilişkilerdir. Cinsiyete göre değerlendirildiğinde öfke puanları arasında anlamlı bir farklılık olmayıp,siber zorba/kurban değerleri arasında farklılıklar vardır. Buna göre erkek öğrencilerinkız öğrencilere göre daha yüksek oranda siber zorbalık yaptıkları ve daha yüksek orandazorbaca davranışlara maruz kaldıkları tespit edilmiştir.ANAHTAR SÖZCÜKLER (3)Siber Zorba, Siber Kurban, Durumluk Sürekli Öfke In this research, the relationship between the Conditional Agression Levels and CyberBullying of highschool students in Samsun has been investigated in terms of whether theconditional level of aggression and cyber bullying differentiate according to gender, gradeand district.The sampling of the research is composed of a total of 955 (492 girls and 463 boys )students chosen from highschools in Samsun who study in the 9,10,11 and 12th grades. Inthe research, the `Cyber Bully/Victim Scale` developed by Ayas and Horzum (2010) andthe `Conditional Continuous Anger Scale` developed by Spielberger (1983) were used.Adjustment to conditions in Turkey was completed by Özer measurements. The reliabilityand validity studies of both scales have been done and confirmed that they are both validand reliable.The statistical analiysis of data has been carried out by the SPSS program. Whether thedata depict normal range has been investigated with the Shpiro-Wilk test. It has been foundthat the data does not depict a normal range and thus the correlation among the data thatdoes not have a normal range has been investigated by the Spearman correlation analysis.Besides this, the Kriskall Wallis and Mann-Whitney U tests used in non-parametric datahave also been used.According to the findings resulted from the research, there is a reasonable correlationbetween the chance of being a bully and being a victim. Likewise, there is a meaningful relationship between the level of aggression and being a bully and being a victim. However,these relationships are weak ones of the same direction. When examined on the basis ofgender, there is no meaningful difference among the points of aggression but there aredifferences in terms of bully/victim values. According to this, it is found that boys showmore bullying behaviour than girls and are also exposed to bullying behaviour more thangirls.KEY WORDS(3)Cyber Bully, Cyber Victim, Conditional Continuous Aggression
Collections