Polis meslek yüksekokulu öğrencilerinin akılcı olmayan inançları ve sosyal kaçınma davranışları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Samsun Polis Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Akılcı Olmayan İnançları ve Sosyal Kaçınma Davranışları düzeyinin cinsiyet ve sınıf değişkenine göre incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini Samsun Polis Meslek Yüksek Okulu 2012-2013 eğitim öğretim yılında birinci ve ikinci sınıfta öğrenim gören 156 Bayan, 145 erkek öğrenci olmak üzere toplam 301 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkenleri Ellis'in akılcı olmayan inançlar sistemini ölçmek üzere Jones (1969) tarafından geliştirilen ve Yurtal (1999) tarafından Türkçeye uyarlanan `Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği` ve Doğan ve ark. (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Olumlu Değerlendirilme Korkusu Ölçeği` ile `Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçekleri`dir. Cinsiyet ve sınıf düzeyi olmak üzere 2 bağımsız değişkene ilişkin verilerin toplanması amacıyla `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde 0.05 önemlilik düzeyi esas alınmıştır. Verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotları (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Sürekli değişkenler için Kolmogorov Smirnov normallik testi uygulanmıştır. Test sonucunda p değerleri .05'in üstünde olduğundan normallik varsayımı sağlandığı için parametrik testler kullanılmıştır. İki bağımsız grup arasında fark olup olmadığına Bağımsız Örneklem t testi ile bakılmıştır. Sürekli iki değişken arasında nedensel olmayan ilişkilerin derecesinin belirlenmesi için Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Akılcı Olmayan İnançlara ait alt ölçek puanlarının sosyal kaçınma davranışı puanlarını yordayıcılığını belirlemek amacıyla basit doğrusal regrasyon analizi yapılmıştır.Araştırma sonucunda öğrencilerin akılcı olmayan inançları ile olumsuz değerlendirilme korkuları ve olumsuz değerlendirilme korkuları arasında orta düzeyde bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Akılcı olmayan inançların alt boyutlarına bakıldığında, onay ihtiyacı ile aşırı kaygı ve suçlama arasında zayıf düzeyde, olumsuz değerlendirme korkusu ile ise orta düzeyde pozitif yönde ilişki elde edilmiştir. Aşırı kaygı ile olumsuz değerlendirilme korkusu ve olumsuz değerlendirilme korkusu arasında zayıf düzeyde bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Olumsuz değerlendirilme korkusu ile olumsuz değerlendirilme korkusu arasında orta düzeyde pozitif bir ilişkinin olduğu sonucu elde edilmiştir.Araştırmanın bağimsız değişkeni cinsiyete göre bayanların duygusal sorumsuzluk ortalamaları erkeklerin ortalamalarından anlamlı derecede yüksek iken olumsuz değerlendirilme korkusu ortalamaları erkeklerin ortalamalarından anlamlı derecede düşüktür. Sınıf değişkenine göre ise 1. Sınıf öğrencilerin akılcı olmayan inançlar ortalaması 2.sınıf öğrencilerinkinden anlamlı derecede yüksektir. Yine 1.sınıf öğrencilerin olumsuz değerlendirilme korkusu ortalamaları 2.sınıf öğrencilerin ortalamalarından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin akıcı olmayan inançları puanlarının sosyal kaçınma davranışları puanlarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Sözcükler: Akılcı Olmayan İnançlar, Olumlu Değerlendirilme Korkusu, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu, Sosyal Kaçınma, Polis Meslek Yüksek Okulu Öğrencileri. This study aims to examine the irrational beliefs and the level of social avoidance of Samsun Police Vocational High School cadets regarding their sex and years of training. The total sample size is 301. It consists of 156 females and 145 males from one year and two year Police Vocational High School cadets in the academic year of 2012-2013. The dependent variables are the `Irrational Belief `and the `Fear of Negative Assessment`. Dependent variables of the research are Irrational Beliefs Scale developed by Jones (1969) in order to measure irrational beliefs system of Ellis and adapted to Turkish by Yurtal in year 1999 and Positive Assessment Fear and Negative Assessment Fear Scales adapted to Turkish by Doğan and his colleagues in year 2010. Independent variables are sex and years of training. The data were collected through a personal information form. SPSS 20 software was used for statistical analyses. Both descriptive (number of cases, percentages, mean, standard deviation etc.) and inferential statistics, such as Kolmogorov-Smirnov normality test, T-test, Pearson Correlation Test and Simple Linear Regression were used to analyze the data. Results show that males have a higher fear of negative assessment level than females have. Similarly, one-year students have higher fear of negative assessment level than two-year students have. Results indicate that there is a moderate relationship between level of irrational belief and fear of negative assessment. Regarding the sub-dimensions of irrational belief, there is a weak and moderate relationship between `the need of approval` and `excessive anxiety` and `fear of negative assessment` respectively. There is a weak relationship between `excessive anxiety` and `fear of negative assessment.` Females' mean of emotional responsibility level is significantly higher than males' mean of emotional responsibility level. The mean of females' fear of negative assessment level is significantly lower than the mean of males' fear of negative assessment level. The mean of one-year cadets' irrational belief is significantly higher than the mean of two-year cadets' irrational belief. Results also show that cadets' score of irrational belief predicts their scores of social avoidance behavior. KEY WORDS: Irrational Beliefs, Fear of Positive Assessment, Fear of Negative Assessment, Social Avoidance, Police Vocational High School Cadets.
Collections