Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için zarfların öğretimine yönelik materyal geliştirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için zarfların öğretimine yönelik materyal geliştirmektir. Bu amaçla çalışmamızda tarama modeli kullanılarak Avrupa Birliği Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı'nda belirtilen Yabancı Dil Yeterlilik Seviyelerinden B1'e uygun şekilde zarfların öğretimine yönelik bilgisayar destekli öğretim materyali hazırlanmıştır.Çalışmanın amacı doğrultusunda dil öğretimi, dil bilgisi öğretimi, zarflar ve zarfların öğretimi, yabancı dil öğretimi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi, materyal tasarımı ile ilgili ulaşılan tüm kaynaklar (kitaplar, tezler, makaleler, bildiriler, internet siteleri vb.) taranmıştır. Daha sonra yabancılar için hazırlanmış Türkçe kitapları incelenerek zarfların öğretimi konusundaki eksiklikler saptanmış ve bu eksiklerin giderilmesine yönelik özgün materyaller oluşturulmuştur.Materyaller hazırlanırken konuyla ilgili bilgiler yabancı öğrencilerin anlayabileceği düzeye indirilmiş, öğretilecek zarflar özenle seçilmiş ve materyaller mümkün olduğunca görselleştirilmiştir. Zarflarla ilgili bilgiler bölümlere ayrılmış, burada tablolara, öğretim görsellerine ve animasyonlara yer verilerek her bölümün sonuna alıştırmalar eklenmiştir.Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, materyal geliştirme, dil bilgisi öğretimi, zarf. The aim of this study is to develop materials aimed at teaching adverbs for Turkish learners as foreign language. For that purpose, screening model is used in this study and computer supported teaching materials for adverbs teaching which are compatible with one of the Foreign Language Proficiency Levels `B1` in Common European Framework of Reference for Languages, are prepared.In accordance with this purpose, all the resources (books, academic dissertations, articles, proceedings, internet sources) about language teaching, grammar teaching, adverbs and their teaching, foreign language teaching, teaching Turkish as foreign language, material design are reviewed. Turkish books prepared for foreigners are analyzed and deficiencies on adverbs teaching are ascertained. Then original materials are created for filling the deficiencies.As preparing materials, information related to the subject is simplified in level that foreign students can understand, adverbs that will be taught are selected carefully and materials are visualized as much as possible. Information on adverbs is separated into sections, in it, tables, teaching visuals and animations are given place and exercises are added in each end of sections. Key Words: Turkish education as foreign language, material developing, grammar teaching, adverb.
Collections