Türk eğitim sistemi içerisinde yapılandırmacılığın kuramsal çözümlemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim sisteminin amaçlarının gerçekleşmesi bütünsel ve tutarlı bir süreci gerekli kılmaktadır. Eğitimin felsefi, sosyolojik, psikolojik ve tarihi temelleri ile bir ülkedeki genel hukuk anlayışı, ülkenin eğitim amaçlarının da içerisinde yer aldığı eğitimin kanununu da belirlemektedir. Eğitim kuramlarındaki yeni arayışlar geçmişin eğitim yaklaşımlarında değişmeler yaratmıştır. Bu değişmelerin temel nedenlerinden birisi ise bilime bakış açısının değişmesidir. Bu durum yeni birçok eğitim kuramını ortaya çıkarırken bu eğitim kuramları arasında da kimi yakınlıklar söz konusu olmuştur. Bu tartışmalara uygun şekilde, yeni eğitim arayışlarının dünya üzerindeki yaygın ifadelerinden birisi de yapılandırmacılıktır. Yapılandırmacılıkla birlikte eğitim süreçlerinde gerçekleşen değişmelerin ve yapılandırmacı kuramın fikri temellerinin analizi geçmişin eğitim anlayışlarıyla farklılıkları göstermektedir. Geçmişin pozitivizme dayanan nesnelci, aktarmacı, davranış değişimini ve öğretme kavramını merkeze alan eğitim kuramları yerine rölativist, bireyin bilgiyi kendi inşa etmesini savunan ve öğrenme kavramını ön plana çıkaran eğitim kuramları sahneye çıkmıştır. Diğer taraftan, Türk eğitim sisteminin düşünce içeriği modern döneme ait fikirlere benzemektedir. Cumhuriyet dönemi ile birlikte yeni bir kültür arayışında olan yönetici elitin ideolojiyi eğitimle yaymak ve toplumu bütünüyle organize etmek istemesi büyük bir eğitim çabasını ortaya çıkarmıştır. Bu bağlamda, eski toplumsal yapı aşılarak yeni bir toplum ve kültür inşa edilmeye çalışılmıştır. Bu dönemde bazı batılı ülkeler ve kuramlar taklit edilerek cumhuriyet dönemi eğitimine uygulanmaya çalışılmıştır. Bu durum bazı sorunlar ortaya çıkardığı gibi aynı zamanda eğitim sahasında yönetici elitin düşünceleri 1739 sayılı kanunla teminat altına alınmıştır. 1739 sayılı kanunun fikri analizi bu dönemin felsefi, sosyolojik, psikolojik ve tarihsel temellerinin analizi ile anlaşılabilmektedir. Türk eğitim sistemi ve daha özelinde onun dayanak noktası olan 1739 sayılı kanun yeni eğitim kuramlarına uyum sağlayamamaktadır. Bu durumda yapılandırmacı yaklaşımın benimsenmesi Türk eğitim sistemi açısından birçok problemi ortaya çıkarabilir. Sonuç olarak, yapılandırmacılığın ve Türk eğitim sisteminin içeriğini yansıtan en önemli temel metni olan Millî Eğitim Temel Kanunu'nun karşılaştırılması yeni ve eski düşünceler arasındaki karşıtlıkların eğitim konusu etrafında açıklanması anlamına gelmektedir. Anahtar kavramlar: Atatürkçülük, Yapılandırmacılık, Türk eğitim sistemi. The realization of the objectives of the education system requires a holistic and consistent process. The philosophical, sociological, psychological and historical foundations of education with the general understanding of the law in a country determine the education law that involves the country's educational objectives .The new ways in educational theories have created important changes in the educational approaches of the past. One of the main reasons for this change is the change of the angle of view of science. While this situation reveals many new educational theories, some similarity between these educational theories occur.With regard to these appropriate discussions, one of the common phrases on the world of new educational pursuits is constructivism. The analysis of the changes in the educational processes and the intellectual foundations of constructivist theory shows the differences with understanding of education of the past.Instead of education theories of the past which see objectivism (based on positivism), transmitter, behavior change and teaching concept as thme main parts of education, the educational theories which are relativist, defending the idea that the individuals should build information on their own and highlighting the concept of learning have come up.On the other hand, thought content of the Turkish education system is similar to the ideas of the modern era.Manager of the elite who was in the pursue of a new culture with Republic an era wanted to spread the ideology with education and wanted to organize the society totally; and this revealed a major education effort.In this context, it was tried to build a new society and culture, overcoming the old social structure. During this period, some applications were tried to adapt to education of the Republican era by imitating some Western countries and theories. This case arose some problems; at the same time, the elite's opinions in the field of executive education were guaranteed by Law No. 1739. The intellectual analysis of the law No. 1739 can be understood with the philosophical, sociological, psychological and historical analysis of this term. Turkish education system and more specifically the 1739 law which is main stay of theTurkish education system can not adapt to new education theories. In this case, the adoption of the constructivist approach can reveal a lot of problems for the Turkish education system.As a result,comparison of the constructivism with the National Education Law is the most important basic text that reflects the content of the Turkish education system means to explain the contrast between new and old ideas around the issue of education.Keyconcepts: Kemalism, Constructivism, Turkish education system.
Collections