6. sınıf öğrencilerinin görüntü kavramı ile ilgili kavramsal öğrenmelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kavramlar, insan yaşamında iletişimin temel öğeleri sayılırken kavramsal öğrenme, yeni öğrenmelere temel oluşturan bir süreç olarak kabul edilmektedir. Geleceğe yön veren fen eğitiminde ise kavramlar ve kavramsal öğrenme, fen okuryazarlığının önkoşulu sayılabilir.Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin öğretim öncesi ve sonrası görüntü ile ilgili kavramsal öğrenmelerini belirlemektir.Çalışma, öğretim öncesi 160, öğretim sonrası 156 6. sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Altı açık uçlu ve bir çoktan seçmeli sorudan oluşan veri toplama aracı, görüntü kavramı ile ilgili öğrencilerin kavramsal anlamalarını ve aynı zamanda öğretim süresince değişimini ölçmek için geliştirilmiştir.Öğrenci cevaplarının analizleri, ışığın yönü, hızı ve görme olayı sırasında aldığı yol ile ilgili çeşitli ifadeler ve alternatif kavramlar ortaya koymaktadır ve süreç boyunca kavramların değişimlerini görmemize izin vermektedir. Sonuçlar, öğrencilerin görüntü kavramını kavramsal öğrenme güçlükleri olduğunu göstermektedir.Daha önceki araştırmalardan farklı olarak; bu çalışmada tespit edilen alternatif kavramlar bulunmaktadır: (1) `Işık kaynağı, ışıma yoluyla aydınlatır.` (2) `Işık ışını, maddelere temas eder.` (3) `Işık kaynağından göze gelen ışık sayesinde her yer görülebilir.` (4) `Güçlü ışık veren ışık kaynağı, zayıf ışık verenden daha önce görülür.` (5) `Cisimler, göz temasıyla görülür.` (6) `Işık kaynağına düz bakılırsa görülür.`.Araştırma sonuçları, ışık ve görüntü kavramı ile ilgili kavramsal öğrenmenin istendik düzeyde olmadığını, kazanımların gerçekleşme oranlarının beklentileri karşılamadığını ortaya koymaktadır. Bunun sebebi olarak görme, yansıma ve görüntü kavramlarının soyut kavramlar arasında yer alması gösterilebilir.Anahtar Sözcükler: Fen eğitimi, Kavramsal öğrenme, Işık kavramı, Görüntü kavramı. The Concepts are basic elements of communication in human life. Conceptual learning is considered as a process of forming the basis for new learning. In science education guiding future, concepts and conceptual learning are considered as a prerequisite of science literacy.The aim of this study is to analyze the conceptual understanding of grade-6 students regarding image formation concept before and after instruction.The data were collected from 160 grade-6 students before instruction and 156 students after instruction. The data was analysed by using descriptive analysis method. The data collection instrument is consisted of six open-ended questions and one multiple choice question; it was developed to evaluate students' conceptual understanding about image formation concept and also its change during instruction. The analysis of students' answers shows the various representations and alternative conceptions concerning the light direction, velocity, and path during the act of seeing at the end of level and allows us to see their evolution over the time. Results show that students have difficulties in conceptual learning of image formation concept.Alternative conceptions discovered in this study for the first time and which have not been mentioned in the literature up until now are the following: (1) `Light source illuminates through radiation.` (2) `The light beam makes contact with substance.` (3) `With light coming into the eye from the light source can be seen everywhere.` (4) `Powerful light source appears earlier than weak light sources.` (5) `Objects are seen through eye contact.` (6) `When we look directly the light source we can see it.`Results of this research showed that students has not been learned enough the conceptual learning of the concept of light and image formation because they are abstract concepts and the students at this age are yet in abstract operations phase.Key WordsScience Education, Conceptual Understanding, Light Concept, Image Concept
Collections