Madde ve ısı ünitesinde tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımına göre geliştirilen teknoloji destekli materyalin öğrenci üzerindeki etkinliğinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, fen ve teknoloji dersinin madde ve ısı ünitesinde tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımı için geliştirilen web destekli bir rehber materyal kullanarak öğretimin yapıldığı deney grubu ile tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımında geleneksel öğretimle ders işlenen kontrol grubunun öğrencilerin başarılarına, derse karşı tutumlarına etkisini araştırmak ve öğrencilerin cinsiyetinin başarı ve tutum üzerinde bir rolünün olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın deneme modelini, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen oluşturmaktadır. Örneklem, 2012-2013 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında Ankara ili Sincan ilçesi Hacı Bektaş-ı Veli Ortaokulu'nun 6. sınıfında okuyan 4 farklı sınıftaki toplam 90 öğrenciden oluşmuştur. Basit rastgele örneklem seçimiyle deney grubu 45, kontrol grubu da 45 öğrenciden oluşturulmuştur. Deney grubuna tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımı için geliştirilen web destekli bir rehber materyal kullanılarak öğretim yöntemi, kontrol grubuna ise tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımında geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın veri toplama araçları; çalışmanın başında duyuşsal alan algı ölçeği, bilişsel alan giriş davranışlarını belirleme ölçeği, fen ve teknoloji dersi tutum ölçeği, konu başarı testi ön test olarak uygulandı. Çalışmanın sonunda ise tutum ölçeği, konu başarı testine son test olarak başvuruldu. Veri toplama araçlarından elde edilen sonuçlar SPSS 13.00 paket programına girilerek sonuçların analizi yapılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre; deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bağımsız örneklemler t-testine göre madde ve ısı ünitesi başarı son test puanlarının sonuçları arasında anlamlı bir fark oluştuğu görülmüştür (t=6,77, p<0,05). Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bağımsız örneklemler t-testine göre fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarının son test puanlarının sonuçları arasında anlamlı bir fark oluştuğu görülmüştür (t=6,77, p<0,05). Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlara göre; tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımında teknoloji destekli bir web materyali kullanılarak öğretimin geleneksel öğretime göre başarının artışında önemli bir rol üstlenerek daha fazla kazanıma ulaşmayı sağladığı, öğrencilerin akademik başarılarını ve derse yönelik tutumlarını olumlu olarak arttırdığı gözlenmiştir. The purpose of this study is to research, in the unit `substance and heat` of the science and technology lesson, the impact of instruction via a web-supported guide material that is particularly developed for the complementary approach of the mastery learning model on students' achievement and attitude towards the lesson and to establish whether students' gender had any role to play on them, through a comparison between the experimental group as instructed with the help of the aforementioned material and the control group as instructed in accordance with the traditional teaching methods, both under the complementary approach of the mastery learning model.The pilot model of this research comprises a semi-experimental pattern with pre-test/end-test control group. The sample consists of 90 students in total, who attend to the Hacı Bektaşi Veli Secondary School of the Sincan District of Ankara and receive education in 4 different classes at the sixth grade in the spring term of the 2012-2013 school year. The experimental and control groups were each composed of 45 students who were selected through simple random sampling method. The teaching method used in the experimental group was instruction via a web-supported guide material that is developed for the complementary approach of the mastery learning model, whereas the control group was instructed by traditional teaching methods. The data collection tools used in the study were affective domain perception scale at of the study, cognitive entry behaviors scale, science and technology lesson attitude scale, and subject success test as pre-test. At the end of the study, attitude scale and subject success test were applied as end-test. An analysis of the results obtained from data collection tools was carried out by entering those into SPSS 13.00.The findings revealed a significant difference, in respect of the independent sample t-test, between the substance and heat success final test scores of the students in the experimental and control groups (t=6,77, p<0,05). A considerable difference was observed, in respect of the independent sample t-test, between the students' final test scores of their attitude towards the science and technology lesson in the experimental and control groups (t=6,77, p<0,05).The results indicate that compared to traditional teaching under the complementary approach of the mastery learning model, instruction by using technology-supported web materials under the complementary approach of the mastery learning model, playing a significant role in the increase of success, enables more educational attainment, has a positive upward effect on students' academic achievement and attitude towards the lesson. Furthermore, it is seen that instruction by using technology-supported web materials draws students' attention to the lesson, has them concentrate on it, and thus facilitates learning. It has come out that gender factor has no effect on success in teaching by using a technology-supported web material. In order to enable complete learning in other lessons as well as the science and technology lesson, mastery learning model should be employed together with technology-supported web materials.
Collections