Okul öncesi dönemde uygulanan `okula hazırız` eğitim programının ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve hazırbulunuşluk düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi eğit im kurumuna devam eden 60-69 aylık çocukların okula hazırbulunuşluk düzeylerinin arttırılması ve okula uyumlarının geliştirilmesi için hazırlanan olan `Okula Hazırız` adlı eğit im programının etkisini değerlendirmektir. Araştırmada ayrıca ilkokula başlayacak olan çocukların okula hazırbulunuşluk, okula uyum ve genel gelişim düzeylerini yordayan faktörler incelenmektedir. Araştırmada, deney grubunda yer alan çocuklara 6 hafta boyunca haftada dört gün olmak üzere 24 etkinlikten oluşan `Okula Hazırız` eğit im programı araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Metropolitan Okula Hazırbulunuşluk Test i, 5-6 Yaş Çocukları için Okula Uyum Öğret men Değerlendirme Ölçeği, Ankara Gelişim Envanteri ve Okula Uyum Öğretmen Değerlendirmesi Ölçeği kullanılmıştır. Kalıcılık testlerinin doldurulması ile eş zamanlı olarak birinci sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.Araştırma verilerinin analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada yordayıcı değişkenlerin yordanan değişkenler olan çocukların okula hazırbulunuşluk, genel gelişim ve okula uyum düzeylerindeki değişkenliği açıklama miktarını ortaya koymak için çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Çocukların ön testlerden, son testlerden ve kalıcılık testlerinden aldıkları puanların karşılaştırılabilmesi için ilişkisiz örneklemler t testi, Mann-Whitney U testi, tekrarlı ölçümler için tek yönlü ANOVA testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi yapılmıştır. Araştırma sırasında yapılan regresyon analizi sonucunda çalışmaya katılan çocukların okula hazırbulunuşluk düzeylerini anlamlı şekilde yordayan değişkenlerin, anne eğitim düzeyi, çocuğun kronolojik yaşı ve ailenin gelir düzeyi olduğu belirlenmiştir. Araştırmada genel gelişim düzeylerini yordayan değişkenlerin devam edilen okul türü, kronolojik yaş, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların okula uyum düzeylerini yordayan değişkenlerin kronolojik yaş, devam edilen okul türü ve anne eğitim düzeyi olduğu da saptanmıştır. Çocukların okula hazırbulunuşluk ve uyum düzeylerini artırmak amacıyla hazırlanan `Okula Hazırız` eğitim programının, öğrencilerin ilkokula hazırbulunuşluk, okula uyum ve genel gelişim düzeylerine etkisi incelendiğinde, deney grubunda yer alan çocukların okula hazırbulunuşluk, okula uyum ve genel gelişim düzeylerini anlamlı derecede artırdığı görülmektedir. The main aim of this study is to evaluate the effects of `We're Ready for School` education program, which has been developed in order to improve the school readiness and school adaptation levels of 60-69 month-old students attaining to a pre-school education institution. Moreover, in this study, also the factors predicting the children's school readiness, adaptation and general development levels are investigated.In this study, the `We're Ready for Schoo1` education program consisting of 24 events, 4 days a week for 6 weeks, has been applied by researcher to the children in study group. In order to collect data, Metropolitan School Readiness Test, School Adaptation Assessment Test, Ankara Development Inventory have been implemented for 5-6 year-old children and School Adaptation Teacher Assessment Inventory. At the same time with implementing persistency tests, semi-structured interviews have been conducted with 1st grade teachers.In analyses of study data, the SPSS 21.0 package software was utilized. In order to reveal to what extent the predictive variables of the study predict the predicted variables namely school readiness, general development, and school adaptation levels, multiple linear regression analysis technique has been utilized. In order to compare the scores of children from pre-tests, post-tests, and persistency tests, independent samples t-test and Mann-Whitney U test have been performed, while one-way ANOVA test and Wilcoxon signed rank test have been performed for repetitive measurements. As a result of the regression analysis performed during the study, it has been determined that the variables that significantly predicting the children's school readiness levels were the educational status of mother, chronological age, and income level. In this study, it has been found that the variables predicting general development level were the type of school, chronological age, mother's educational status, and father's educational status. Moreover, the variables predicting the school adaptation level of the children have been found to be chronological age, type of the school, and mother's educational level. When the effects of `We're Ready for School` education program, which has been developed in order to improve the elementary school readiness, school adaptation and general development levels of the students, it has been observed that it has significantly increased the school readiness, school adaptation and general development levels of the children.
Collections