Uygulanan hayat bilgisi öğretim programı`nın yerelleşmesine yönelik ihtiyaç analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacını, UHBÖP'nin yerelleşmesine yönelik görüş belirleme ve ihtiyaç analizi oluşturmaktadır. İhtiyaç analizinin kapsamında Samsun ilinde görev yapan 1., 2. ve 3. sınıf öğretmenleri, 2015 Hayat Bilgisi Öğretim Programı ve araştırmada kullanılan veri toplama araçları yer almaktadır.Araştırmada nitel ve nicel veri toplama yöntemleri kullanıldığından karma yöntemde bir ihtiyaç analizi olarak desenlenmiştir. Nicel veri toplama aracı olarak ihtiyaç analizi anketi ve nitel veri toplama aracı olarak görüşme formu araştırmacı tarafından geliştirilip kullanılmıştır. İhtiyaç analizi anketi Samsun ili merkez ilçeleri olan Atakum, İlkadım ve Canik'te 16 farklı okulda çalışan 109 sınıf öğretmenine uygulanırken, görüşme formu aynı merkez ilçelerdeki 7 farklı okulda 10 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Nitel ve nicel veri toplama araçlarının gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmaları ilgili literatürün kavramsal çerçevesi, uzman görüşleri ve pilot çalışmalar ile gerçekleştirilmiştir. Nitel veri analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Nicel veri analizinde ise tanımlayıcı istatistikler ile ihtiyaç indeks sıralamaları gerçekleştirilmiştir. Nitel veri analizinin güvenirlik çalışması için iki ayrı uzman verileri kodlamıştır. Miles ve Huberman'ın uyuşum yüzdesi hesaplanarak .82 bulunmuştur.Araştırmanın nitel ve nicel veri analizinden yola çıkarak öğretmenlerin uygulanan öğretim programının yerelleşmesi konusunda farklı görüş ve ihtiyaçları ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görüşleri, uygulanan programda öğretmenin esneklik hakkını kullanması ve öğrencilerin daha anlaşılır içerikle daha iyi öğrenmesi noktasında yoğunlaşmıştır. Diğer bir yandan politik iklim ile ilgili kaygılarının olduğu tespit edilmiştir. İhtiyaçlar öğrenci, toplum/yaşanılan bölge ve konu alanı/içerik bağlamında farklılaşmaktadır. Öğrenci kaynaklı ihtiyaçlarda farklı sosyo-kültürel özelliklere ve özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler noktasında; toplum/yaşanılan bölge kaynaklı ihtiyaçlarda programın ülke kültürünü yansıtıcı nitelikte olması, bölgenin doğal kaynak kullanımını ve öğrencinin bölgeye uyum sağlamasını desteklemesi noktasındaki ihtiyaçlar öne çıkmıştır. Son olarak konu alanı/içerik kaynaklı ihtiyaçlarda içerikte öğretmenin düzenleme yapabilmesi ve öğrencilerin yerel düzeydeki farklılıklarına göre takvimin, metotların esnetilebilmesi konusunda ihtiyaçlar öne çıkmaktadır.Anahtar Sözcükler: yerel program, hayat bilgisi öğretim programı, ihtiyaç analizi, yerelleşme The purpose of this study is to investigate teachers' perceptions on local curriculum and analyze their needs related to localization of enacted life sciences curriculum. The scope of needs analysis is 1st, 2nd and 3rd grade class teachers in Samsun, Life Sciences Curriculum-2015, interview form and needs analysis questionairre.The study was conducted in 2015-2016 in Samsun. Qualitative and quantitative data collection methods are used to identify needs of teachers. Therefore, the research type of this study is mixed method. Interview form and needs analysis questionairre are developed and administered by the researcher. Needs analysis questionairre was administered 109 teachers in 16 schools and interviews were carried out with 10 teachers in 7 schools. Validity and reliability issues were established for both qualitative and quantitative part of the study by the frame of literature, expert opinions and pilot studies. Miles and Huberman's agreement percentages from two different coders were calculated as .82.According to the results of both qualitative and quantitative data analysis, it can be stated that teachers have different perceptions on local curriculum and needs related to decentralization of enacted curriculum. Perceptions on local curriculum are more concerned on teacher autonomy and flexibility of curriculum and familiar content to enhance academic achievements of students. Source of students in needs analysis revealed that teachers need support for students with different socio-cultural backgrounds and with special needs. Society source in needs analysis unveiled that teachers need local curriculum to reflect country's culture, support to get benefit of local natural sources and to reinforce the adaptation of students to the local area. Lastly, needs related to content source of curriculum development disclosed that teachers need more flexibility in designing content and calendar according to diffentiating needs of students.Keywords: local curriculum, life sciences curriculum, needs analysis, localization
Collections