Dijital teknolojiler bağlamında dijital öyküleme yaklaşımının güzel sanatlar eğitimine entegrasyonu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler 21.yüzyıl bireyinin serbestzamanlarını değerlendirme biçimlerini, birbirleriyle iletişim kurma yöntemlerini,gelir elde etmek için uğraştıkları işin niceliğini ve niteliğini kısaca insana dair herşeyi etkilemektedir. Eğitim, bu etkinin en çok görüldüğü alanlardan biridir. Özellikleson dönemlerde eğitim alanında, tablet, e-kitap, e-dergi, interaktif akıllı tahta, akıllısınıf gibi teknolojik ortam ve multimedya araçlarının kullanıldığı gözlenmektedir.Fakat bu ve benzeri araçların eğitim programına dâhil edilmesi tam anlamıyla yeterliolmamaktadır. Eğitim sistemi bu sorunu, öğrenim gören öğrencilerine, yeni veyaratıcı fikirler sergileyebilmeyi, eleştirel düşünüp problem çözebilmeyi, işbirliğinedayalı çalışmalarda yer alabilmeyi, sorumluluk sahibi olabilmeyi, bilgi okuryazarlığı,medya okur-yazarlığı, bilgi ve iletişim teknolojileri okur-yazarlığı gibibecerileri kazandırabilmeyi de hedeflemelidir. Bu hedefe ulaşabilmek için eğitimsisteminde, yenilikçi sınıf ortamları oluşturmanın yanı sıra etkili pedagojikmodellerin seçilmesi, öğretim programına entegre edilmesi ve yapılandırılmasıgerekmektedir. Öğrenme ve öğretme stratejilerine yönelik bu gereklilik, sanat eğitimiiçin de geçerli olmaktadır. Güzel sanatlar eğitimi alan öğrencilerin, her günkarşılaştıkları, kullandıkları veya katılımcısı oldukları dijital ortamları, bu ortamlardadeneyimledikleri sanatsal çalışmaları ve oluşan yeni sanatsal dili çözümleyebilmeleriiçin görsel okumalar yapabilmeleri, bilgiye nasıl ulaşacaklarını ve ulaştıkları bilgiyinasıl kullanabileceklerini bilmeleri, eleştirel düşünmeleri ve bunları gerçekleştirirkendijital teknolojileri, gerek bireysel gerekse öğrenim sürecinin içine dâhil edebilmelerisağlanmalıdır. Ancak Türkiye'deki güzel sanatlar lisesi öğretim programlarıincelendiğinde sanat eğitimindeki 21. yüzyıl gelişmelerine karşılık gelecekkazanımlara ve uygulamalara az sayıda yer verildiği görülmektedir. Bu çerçevedearaştırmanın amacı, öğretim sürecine teknoloji entegrasyonunda etkili bir biçimde işe ivkoşulabilen bir yaklaşım olan dijital öyküleme etkinliğinin Güzel Sanatlar LisesiResim bölümü öğretim etkinliklerine entegrasyonuna ilişkin öğrenci görüşleriniortaya koymaktır. Araştırmacının hem uygulayıcı hem de tasarımcı olarak yürüttüğüetkinlik, çeşitli veri toplama araçlarıyla (gözlemler, görüşmeler, dokümanlar,raporlar) derinlemesine incelenmiş ve var olan durumun ortaya konulmasına ilişkinbir durum çalışması gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın uygulama süreci, 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde ve2014-2015 bahar döneminde Samsun Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi'nde iki aşamadagerçekleştirilmiştir. Dijital öyküleme uygulamasına ilişkin farklı sınıf ve yaşdüzeyindeki öğrencilerin bir araya getirilmesi ile önce pilot bir uygulamagerçekleştirilmiş daha sonra pilot uygulama sonuçları çerçevesinde asıl uygulamagerçekleştirilmiştir. Farklı yaş grubundan öğrencilerin uygulama sürecine dâhiledilmesi dijital öyküleme odaklı teknoloji entegrasyonunun farklı yaş gruplarıüzerindeki yansımalarını belirleyerek yaş grubuna dayalı ortak olan ve ayrışannoktaları ortaya koyma amacını taşımaktadır. Bu nedenle araştırmanın uygulamasüreci, alan uzmanları ve uygulamanın gerçekleştirileceği okuldaki yönetici veöğretmenlerle yapılan görüşmelere dayalı olarak serbest zaman etkinliği şeklindeplanlanmıştır. Araştırmanın pilot uygulamasına dayalı çalışma grubunu, SamsunAnadolu Güzel Sanatlar Lisesi'nde öğrenim gören ve gönüllülük esasına göre farklışubelerden bir araya gelen 9 öğrenci oluşturmaktadır. Pilot uygulamagerçekleştirilmesinin nedeni dijital öyküleme yolu ile teknoloji entegrasyonunailişkin öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyi, katılımları, ilgileri, beklentileri veönerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda söz konusu öğrencilerle pilotçalışma kapsamında dijital öyküleme etkinliği gerçekleştirilmiştir. Araştırmanınikinci aşamasında ise pilot çalışma sürecinden elde edilen bulgular doğrultusundayapılandırılan serbest zaman etkinliği kapsamında, 2014-2015 öğretim yılı bahardöneminde aynı okulda öğrenim gören 9 öğrencinin katılımı ile dijital öykülemeetkinliği gerçekleştirilmiştir. Araştırmada etkinlik video kayıtları, araştırmacıgünlükleri, öğrenci günlükleri, yarı yapılandırılmış görüşmeler, odak grupgörüşmeleri, etkinlik dokümanları, öğrenci ürünleri veri toplama araçları olarakkullanılmıştır. Araştırmanın verileri tematik analiz yöntemi kullanılarakçözümlenmiş, elde edilen bulgular araştırma soruları çerçevesinde yorumlanmıştır vearaştırmanın bulgularına dayalı olarak sonuçlara ulaşılmıştır. Sonuçlardan yola çıkılarak uygulamaya ve daha sonraki araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir.Bu çerçevede öğrencilerin dijital öyküleme uygulaması yoluyla teknolojientegrasyonuna ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları, teknoloji kullanımyeterlilikleri çerçevesinde etkin katılım sağladıkları ve sanatsal uygulamalar ileteknoloji etkileşimine ilişkin aktif katılımcı oldukları sonuçlarına ulaşılmıştırAnahtar Sözcükler: Dijital Öyküleme 1, Teknoloji Entegrasyonu 2, Sanat Eğitimi 3,Durum Çalışması 4 The rapid developments in information and communication technologies hasaffected the individuals' free time activities, the ways of communication with eachother, the quality and quantity of the work done to earn income, in short; everythingabout human. Education is one of the fields where this effect is most prevalent). Inthe field of education, it is observed that the technological environments andmultimedia tools such as tablets, e books or magazines, interactive smart board,smart class have been used especially in recent years. However, integrating these andsimilar tools into the education program are not completely sufficient. This problemof the education system should target that their studying students have such skillsthat they can demonstrate the new and creative ideas, solve the problems by thinkingcritical, take parts in cooperative studies, take responsibility, make informationliteracy, media literacy, information and communication technology literacy. In orderto reach this target in the education system, the effective pedagogical models alongwith creating the innovative classroom environment need to be chosen, integratedinto the curriculum and configured. This necessity towards teaching and learningstrategies is also valid for the education of art. In order to analyse the digitalenvironments which the fine art students come across and use or participate everyday, the art work which they have experienced in these environments and the newlyformed artistic language, they need to be able to make visual literacy, know how toreach the information and how to be able to use the information they have reached,think critically and by doing all these, include the digital technology in bothindividual and learning process. However, when Fine Arts High School curriculum isexamined, the acquisitions and applications corresponding to the advances of thetwentieth century have not been encountered. Within this framework, the goal of thisresearch is to reveal the students' opinions regarding the integration of the digital viistorytelling event, which is an approach working effectively in terms of technologyintegration in education process, into the teaching activities of the art department offine arts high school. The activity conducted by the researcher as a practitioner anddesigner is examined deeply with the various data collection tools such asobservations, interviews, documents, reports and a case study is conducted in regardto the revealing the current situation.The application process of the study is conducted within two phases inAnatolian Fine Arts High School during the spring term in 2014-2015 academicyears and the fall term in 2013-2014 academic years. Regarding the digitalstorytelling application, by gathering the students in different classes and ages, apilot scheme is first conducted and then the actual scheme is conducted within thescope of the results of the pilot scheme. Incorporating the students from differentage groups in the application process is intended to demonstrate the common andsplitting points based on age groups by determining the reflections of digitalstorytelling oriented technology integration on different age groups. Accordingly, theapplication process of the study has been planned as a free time activity based on theinterviews with domain experts as well as administers and teachers at the schoolwhere the application has taken place. The working group based on the pilot programof the research is constituted with nine students studying at Samsun Anatolian FineArts High School and coming together from different branches on a voluntary basis.The reason why this pilot program has been carried out is to determine the readinesslevels, participations, interests, expectations and suggestions of the studentsregarding the digital storytelling way and technology integration. In the second phaseof the research, within the free time activity configured in accordance with thefindings, obtained from the process of the pilot study, digital storytelling activitytook place with the participations of nine students studying at the same school in thespring term of 2014-2015 school year. In the research, video records of the activity,researchers' diaries, students' diaries, semi-structured interviews, focus groups'interviews, activities' documents, students' products have been used as datacollection tools. The data of the research are analysed using the method of thethematic analysis and the findings are interpreted within the framework of theresearch questions and the conclusions based on the research findings have beenreached. Based on the conclusions, suggestions have been developed towards the applications and further researches. Within this framework, it has been reached theconclusions that students have positive thoughts about the technology integrationwith the way of digital storytelling application and they actively participate withinthe competences of technology usage and they are active participators regarding theartistic activities with the interaction of technologyKey Words: Digital Storytelling 1, Technology Integration 2, Art Education 3, Case Study 4.
Collections