Üniversite öğrencilerinin batı ve Türk müziğine yönelik betimleyici sözel davranışları ve beğenileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Batı ve Türk müziği türlerine yönelik betimleyici sözel davranışlarını ve beğeni düzeylerini, mesleki müzik eğitimi alıp almama, cinsiyet ve müzik dinleme sıklığı gibi değişkenlerle ilişkili olarak ortaya koymaktır.Araştırmanın evrenini, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde, 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise 115 Müzik Eğitimi, 55 Fen Bilgisi Eğitimi, 43 Resim-İş Eğitimi, 28 İşitme-Engelliler Eğitimi ve 19 Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalında okuyan toplam 260 öğrenci oluşturmaktadır.Verilerin istatistiksel analizi; SPSS 17.0 paket programıyla, frekans ve yüzde analizleri, bağımsız gruplar için t-testi, ikiden fazla grubu içeren değişkenlerin karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veri toplama aracı olarak öncelikle Batı ve Türk müzik kültürü içinde bulunan, farklı dönem ve türleri kapsayan 18 örnek eser uzman görüşü alınarak seçilmiştir. Seçilen bu müziklerin, dinleyicilerde uyandırdığı betimleyici sözel davranışlarını karşılayacak, Kate Hevner'ın (1936) betimleyici sıfatlar listesinden Türkçeye uygun olan 10 adet niteleme sıfatı seçilmiştir. Bununla beraber yine her bir esere yönelik, dinleyicilerin beğeni düzeylerini belirlemek amacıyla `Çok beğendim, Beğendim, Kararsızım, Beğenmedim, Hiç beğenmedim` şeklinde 5'li likert tipi ölçek hazırlanmıştır.Belirlenen eserler, oluşturulan sıra ile dinleyicilere yaklaşık iki dakika dinletilmiş ve ardından da onlara, dinledikleri her bir eser için betimledikleri sıfatı ve beğeni düzeylerini işaretlemeleri için 20 saniye süre verilmiştir. Bütün eserler aynı şekilde örneklem grubuna dinletilerek ölçme aracı uygulanmıştır.Tüm çalışmanın sonucunda, üniversite öğrencilerinin Batı müziği ve Türk müziği türlerine yönelik betimleyici sözel davranışlarının, mesleki müzik eğitimi alıp almamalarına ve cinsiyetlerine göre farklılaşmadığı; beğenilerinin ise mesleki müzik eğitimi alıp almamalarına, cinsiyetlerine ve müzik dinleme sıklıklarına göre farklılaştığı saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Betimleyici Sözel Davranış, Müzik Beğenisi, Batı Müziği, Türk Müziği, Müzik Eğitimi. The purpose of this survey is to reveal the university students' descriptive verbal behaviours and the level of their musical tastes depending on variables such as gender, frequency of listening to music and having vocational music education or not.The population of this survey consists of the students attended to 19 Mayıs University during the academic year of 2011-2012. This one-sample test includes 260 students in total as 115 students from Department of Music Education, 43 students from Art and Craft Teaching Department, 55 students from Science Teaching, 28 students from Hearing Impaired Teaching and 19 students from French Teaching.Statistical analysis of the data in hand fulfilled by using SPSS 17.0 packet program. T-test for the independent samples and one-way analysis of variance (ANOVA) for the comparison of variances including more than 2 factors implemented to have the best conclusion for analysing of frequency and percentage.In this assay, initially 18 sample works within the Western and Turkish music culture, related to different eras and including different genres were selected by taking expert opinion into consideration for the purpose of having data collection tool. And, 10 descriptive adjectives suitable to Turkish Language from the list of descriptive adjectives of Kate Hevner (1936) were chosen to match the descriptive verbal behaviors of audience depending on their emotions. Moreover, five point likert scale was prepared as `Like Very Much, Like, Neutral, Dislike, Dislike Very Much` in order to determine the `Liking Level` of the audience to each work.Providing audience with approximately 2 minutes for listening to each work in a designated sequence and then giving audience also 20 seconds to fold the descriptive title and liking level. Likewise, assessment instrument was implemented while making sample group listen to all works.In conclusion, this assay confirms that university students' descriptive verbal behaviours to Western and Turkish music whether having vocational music education or not and also according to gender indicates no differentiation but contrary to former phrase their liking level indicates a differentiation depending on having a vocational music education or not, according to gender and frequency of listening to music.Keywords: Descriptive Verbal Behaviour, Musical Taste, Western Music, Turkish Music, Music Education.
Collections