Görev yapan ve atanmamış fen bilimleri öğretmenlerinin sosyobilimsel konularla ilgili öz yeterlilik ve tutumlarının belirlenmesi (Samsun ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, görev yapan ve atanmamış Fen bilimleri öğretmenlerinin fen bilimleri öz yeterliliklerine göre sosyobilimsel konularla ilgili öz yeterlilik ve tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırma Samsun il merkezi ve ilçelerinde görev yapan Fen bilimleri öğretmenleri ile mezun durumda olup atanmamış olan Fen bilimleri öğretmenleri ile yapılmıştır. Öğretmenlere uygulanması aşamasında, Samsun il merkezi ve ilçeleri görev yapan Fen bilimleri öğretmenlerini temsil eden seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak mümkün olduğu kadar fazla öğretmene ulaşılmaya çalışılmıştır. Öğretmenlere Fen öğretimi öz yeterlik ölçeği (Gözüm,2015) Sosyobilimsel tutum ölçeği (Gözüm,2015) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 programıyla analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Öğretmenler ile sosyobilimsel tutumları arasındaki korelasyon saptanmaya çalışılmıştır.Araştırma sonucunda atanmış ve görev yapmakta olan öğretmenler ile atanmamış öğretmenler arasında sosyobilimsel konulara yönelik öz yeterliklerinin farklı olmadığı saptanmıştır. Öğretmenler arasında olumlu veya olumsuz öz yeterlik açısından bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Her iki öğretmen grubunun tutumları açısından da farklılık olmadığı gözlenmiştir. Öğretmenlerin öğretim- öğrenme, farkındalık, toplum gibi alt faktörlerin herhangi birinde bir farklılık olmadığı saptanmıştır.Araştırma sonucunda öğretmenlerin son derece geniş bilgiler gerektiren sosyobilimsel konularda öz yeterliklerinin olmaması öğretecekleri birçok bilgi açısından da öğrenciler üzerinde olumsuzluk yaratacaktır. Bu durum dikkate alınarak bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Fen eğitimi, sosyobilimsel tutum, öğretmen öz yeterliliği. In this study, it is aimed to determine the self efficacy and attitudes of the science teachers who are assigned or non-assignable teachers to the sociological subjects according to their science self sufficiency.This research is carried out with the science teachers who are graduated from the science teachers department and non- assignable tutorials in the city, Samsun and towns. In the process of applying, it has been tried to reach as many as teachers as possible by using the unselected sampling method representing the science teachers of Samsun, city center and its towns. Self efficacy scale of Science teaching and sociological attitude scale are applied to teachers. Thedata are analyzed and evaluated by SPSS 20 program. It has been tried to be determined the correlation between the teachers and sociological attitudes.As a result of the research, it has been determined that the self efficacy for the sociological issues is not different between the assigned and non-assignable teachers. It has been found that there is no difference between teachers in terms of positive or negative self efficacy. It has been also determined that there is no difference in any of the sub-factors such as teaching- learning, awareness and society.As a result of the research, the teachers will have a lot of information which they will teach the lack of self sufficiency in sociological issues which require a great deal of information which will also negatively affect the students. It has been made some suggestions by considering this situation.Keywords : Science education, socio-scientifical attitude, teacher selfefficacy.
Collections