Müzik dinleme etkinliklerinin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, müzik dinleme etkinliklerinin, ilköğretim öğrencilerinin akademik başarısına etkisini; cinsiyet, sınıf ve ders değişkenlerine göre ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim öğretim yılı, Samsun ili Çarşamba ilçesi Mustafa Kemal Ortaokulu'nda, beşinci ve altıncı sınıflarda öğrenim gören 144 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırma, deney-kontrol gruplu öntest-aratest-sontest modeline dayanmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde random tekniği kullanılmıştır, Deney ve kontrol grupları sınıf mevcutları dikkate alınarak oluşturulmuştur. Bu işlemler sonucunda; deney grubunda 73, kontrol grubunda ise 71 öğrenci bulunmaktadır. Deney grubuna; besteciler, çalgılar ve yorumcular hakkında ön bilgi verilerek, farklı dönemlerden örnek klasik müzik eserleri dinletilmiştir. Bu uygulama, güz ve bahar yarıyılı boyunca, haftada bir gün olmak üzere, 20 dakikalık sunumlar halinde sürdürülmüştür. Araştırmanın verilerini, öntest; 2014-2015 eğitim- öğretim yılı bahar dönemi ders notları, aratest; güz dönemi ders notları ve sontest; bahar dönemi ders notları oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde; IBM SPSS V23 kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygunluğu Shapiro-Wilk-W ile incelenmiştir. Normal dağılıma uymayan verilerin karşılaştırılmasında parametrik olmayan yöntemlerden Mann Whitney U testi ile Wilcoxon testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları ortanca (minimum-maksimum) şeklinde sunulmuştur. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır.Yapılan analizler sonucunda, deney grubunda cinsiyet değişkenine göre fark bulunmadığı, sınıf değişkenine göre; Görsel Sanatlar dersinde 6. sınıfların 5. sınıflara göre daha başarılı olduğu, Türkçe, Fen Bilimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde beşinci sınıfların altıncı sınıflardan daha başarılı olduğu, Matematik, Sosyal Bilgiler, İngilizce, Beden Eğitimi ve Müzik derslerinde ise fark bulunmadığı tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubunun öntest, aratest ve sontest puanlarına bakıldığında; Türkçe, İngilizce, Görsel Sanatlar, Fen Bilimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, derslerinde, deney grubunun, kontrol grubundan daha başarılı olduğu görülmektedir. Bu bulgulardan hareketle, müzik dinlemenin, akademik başarı üzerinde olumlu etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Müzik Dinleme, Akademik Başarı, İlköğretim. The purpose of this research was to examine the effects of music listening activities on the academic achievement of primary school students; Sex, class and course variables. The study group consists of 144 students studying in the fifth and sixth grades in Mustafa Kemal Secondary School in Çarşamba district of Samsun province in the academic year of 2015-2016. The study is based on pretest-midtest-posttest model with experiment-control group. The study group was assigned the random technique, and the experimental and control groups were formed taking into account the class availability. As a result of these operations; 73 students in the experimental group and 71 students in the control group. Experiment group; period features, composers, musicians and performers were given preliminary information, clasical music samples were heard from different periods. This practice lasted for 20 minutes during the fall and spring semesters, one day a week. In addition, students are organized in this group; Samsun State Opera and Ballet's 'Fairytale Castle' children's musical was watched. The data of the study, pretest; Lecture notes of the previous semester spring semester; Fall semester course notes and sontest; Spring semester course notes. In the analysis of the data; IBM SPSS V23 was used. Normal distribution fitness of the data was examined with Shapiro-Wilk-W. Mann Whitney U test and Wilcoxon test were used for nonparametric methods in comparison of non-normal distribution data. Analysis results are presented in median (minimum-maximum). Significance level was taken as p <0,05. As a result of the analyzes made, there was no difference in the experiment group according to sex variable;In the Visual Arts Course, the sixth grade is more successful than the fifth grade andin the courses of Turkish, Science, Religion Culture and Ethics, fifth graders were found to be more successful than sixth graders, and Mathematics, Social Studies, Foreign Language, Physical Education and Music courses did not find any difference. When the pretest, posttest and posttest scores of the experimental and control groups are examined, In the lessons of Turkish, English, Visual Arts, Science, Religion Culture and Ethics, the experimental group seems to be more successful than the control group. From these findings, it was concluded that listening to music has positive effects on academic achievement.Keywords: Listening to Music, Academic Achievement, Primary Education.
Collections