Destekleme ve yetiştirme kursları bağlamında sosyal bilgiler öğretmenleri, kurs merkezi yöneticileri ve öğrenci görüşleri: Eskişehir ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkelerin eğitim sistemleri, kendi eğitim kurumları aracılığıyla öğrencilere birtakım hedef davranışları kazandırmak istemektedir. Bu süreçte kurumlar yetersiz kalabilmekte ve eksik kazanımları giderebilmek, merkezi sınavlara hazırlanabilmek ve diğer sebeplerden dolayı öğrenciler özel kurumlara yönelebilmektedir. Ailelerin ekonomik seviyelerinin eşit olmadığı dünyamızda, bu kurumlardan eşit olarak faydalanmak oldukça zordur. Destekleme ve Yetiştirme Kursları, ülkemizde öğrencilerin bilgi eksikliklerini gidermek, yeteneklerini geliştirmek, derslerdeki başarılarını artırmak ve sınavlara daha iyi hazırlanmalarına yardımcı olmak üzere ortaokul ve ortaöğretim öğrencilerine yönelik Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından açılmış olan ücretsiz kurslardır. Sürecin ilk aşamasında ortaokullarda TEOG sistemine yönelik kurslarla karşılaşılmaktadır. Bu sistemin içinde yer alan derslere bakıldığında Sosyal Bilgiler ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersleri dikkat çekmektedir. Bu derslerden elde edilecek akademik başarı düzeyi öğrencilerin ortaöğretime geçişinde önemli bir rol üstlenecektir.Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda yürütülen Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının, kurslarda görevli Sosyal Bilgiler öğretmenleri, kursa katılım sağlayan öğrenciler ve kurs merkezi yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesidir. Araştırma konusuna nitel bakış açısıyla yaklaşılmıştır. Katılımcılar ölçüt örneklem ve maksimum çeşitlilik örneklemesine göre seçilmiştir. Bu doğrultuda, 2013-2014 eğitim öğretim yılında başlayan kurs sürecinin en başından değerlendirilebilmesine olanak sağlaması açısından öğretmen ve kurs merkezi yöneticilerinde 4 yıl mesleki deneyim şartı aranmıştır. Ayrıca farklı TEOG başarılarına ve farklı sosyoekonomik çevrelere sahip Eskişehir ilinde bulunan 4 farklı ilçeden, 6 kurs merkezinden, 6 idareci, 7 Sosyal Bilgiler öğretmeni ve kurslara katılım sağlayan 30öğrenci çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler ve görüşme formları ile toplanmıştır. Görüşmelerden toplanan veriler tümevarımsal analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde nitel veri analizini sağlayan Nvivo 10 programından yararlanılmıştır. Bu araştırma, Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına elde edilen olumlu ve olumsuz sonuçlarla geri bildirim sağlaması açısından önem teşkil etmektedir.Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara bakıldığında öğretmen, öğrenci ve idareciler, bu kursları kırsalda bulunan öğrencileri sürece dahil edebilmesi yönünden ve ekonomik yönden fırsat ve imkan eşitliği sağladığını düşünmektedirler. Kurslara katılım büyük ölçüde sağlanmakla birlikte taşımalı öğrencilerin ve aile geçimine katkı sağlayan öğrencilerin kurslara katılımında güçlükler yaşanmaktadır. Kurslara devam sağlayan öğrencilerin merkezi sınavlarda ve okul sınavlarında başarılarının arttığı ve kursların belirli bir ölçüde hedefine ulaştığı gözlemlenmektedir. Kursların işlenişinde geleneksel yöntemlere ağırlıkla yer verilmiş, eğitim materyalleri ve okulların altyapı problemlerinden dolayı güçlükler yaşanmıştır. Kurs sürecinde sınıf mevcutlarının daha az olması ve sınıf ortamının samimi, sıcak ve iletişime açık bir ortam oluşu ve akran baskısının olmayışı pasif öğrencilerin rahatça aktif olabilmelerini sağlamıştır. Araştırmanın önerilerinde ise bakanlığa, kurs merkezlerine, öğretmenlere ve araştırmacılarına yönelik öneriler getirilmiştir.Anahtar kelimeler: Destekleme ve Yetiştirme Kursu, MEB, Sosyal Bilgiler,TEOG. Education system of the countries is willing to give a number of target behaviors to students through their own educational institutions. Institutions may remain in capable in this process and students may tend towards private institutions in order to eliminate their incomplete learning outcome and in order to get prepared for the exams as well as other reasons. In a world where families have unequal economic level it is difficult to benefit equally from these institutions. Support and Training Courses are free courses for students of middle school and secondary education opened by Ministry Education of Turkish Republic. They aim at overcoming the lack of knowledge of the students, develop their skills, improve their success in lectures and help them to get ready for the examinations better. The first step of the courses is for the secondary schools and they are devoted to TEOG system (System for Transition from Primary Education to Secondary Education). When this system is examined, it will be seen that Social Sciences and History of Turkish Republic Revolution and Kemalism lessons attract notice. Academic achievement to be gained from these lessons will play an important role in the students' transition to secondary education.The purpose of this research is to examine Support and Training Courses affiliated to the Ministry of National Education in accordance with the opinions of Social Science teachers working in these courses, students participating in these courses and administrators of course centers. The research was designed according to qualitative research method.Participants are selected according to the criterion sampling and maximum variation sampling method. In this respect, four years of professional experience was required for teachers and administrators of course centers in order to evaluate the process right from the beginning. Besides, 6 administrators, 7 Social Sciences teachers and 30 students from 6 course centers which are in four different districts of Eskişehir province with different TEOG success and different socioeconomic background were included. Data were collected through semi-structured interviews and interview forms. The collected data were analyzed by inductive analysis technique. Nvivo 10 program which provide qualitative data analysis was utilized in data analysis. This research poses importance with its negative and positive results in order to give feedback to Support and Training courses.Considering the results obtained from the research findings, teachers, students and administrators think that these courses provide equality of opportunities and chances in terms of including students living in rural areas and in terms of economic conditions. Although attendance to course is carried out to a large extent, there are participation problems of students who attend the courses by mobile teaching and who contribute to family sustentation. It is observed that success of the students who attend to the courses increase in central and school examinations. It is also seen that courses achieve their goal at a certain level. Traditional methods were heavily used during the courses and problems were experienced because of the substructure problems of the schools. Passive students became active during the courses because there were fewer students in the classrooms and there was a sincere, communicative classroom setting with no peer pressure. Recommendations were provided for ministry, the course centers, teachers and researches in the study.Keywords: Support and Training Courses, Ministry of Education, Social Studies, TEOG.
Collections