Teaching culture through using English festivals
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İngiliz Festivallerini (özel Günlerini) kültür öğretiminde yöntem olarak kullanmaktır. Bu çalışma ayrıca, kültürün festivaller yoluyla öğreniminde cinsiyetin bir rolü olup olmadığını araştırmaktır. Bu çalışma için en çok bilinen 10 tane İngiliz festivali gelişigüzel seçilmiştir. Çalışmada, 73 öğrenci yer almıştır. Öğrenciler deney grubu ve kontrol grubu olarak üzere iki gruba ayrılmıştır. Öğrencilerden 33'ü deney grubunda, 40'ı kontrol grubunda yer almıştır. Deney grubuna kültür öğretimi İngiliz festivalleri ile öğretilirken, kontrol grubuna kültür öğretimi geleneksel yöntemlerle yapılmıştır. Çalışmanın başında iki gruba da, birinci bölümü `Kültürel Farkındalılık` ve ikinci bölümü `Kültürel Yeterlilik` olmak üzere iki bölümden oluşan `Kültürel Farkındalılık Testi` verilmiştir. Kültürel farkındalılık ve kültürel yeterlilik açısından anlamlı bir fark olup olmadığını görmek için, `Kültürel Farkındalılık Testi` çalışmanın sonunda tekrar deney grubuna verilmiştir. Ek olarak, çalışmanın sonunda, kültür öğretiminde festivallerin, kültürel yeterliliği arttırmada ne kadar etkili olduğunu belirlemek için `Başarı Testi` her iki gruba da verilmiştir. Bu testlerden elde edilen veriler SPSS 21 Windows paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma verilerinden elde edilen sonuçlara göre, deney grubundaki öğrencilerin, kontrol grubundaki öğrencilerden kültürel olarak daha yeterli olduğu söylenebilir. Veriler, İngiliz festivallerini kullanarak kültür öğretiminin, öğrencilerin kültürel farkındalılığını ve içsel güdüsünü arttırdığını ve son olarak, festivallerin öğrencilerin kültürel yeterliliğini olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Cinsiyet açısından değerlendirildiğinde ise, çalışma, erkek öğrencilerin kültürel farkındalığının ve kültürel yeterliliğinin kız öğrencilerden daha yüksek olduğunu ancak `Başarı Testi` sonuçlarına göre; kız öğrencilerin kültür ile ilgili okuma metnini daha iyi anladığını ve İngiliz festivallerinin dilbilgisi yapısını içselleştirdiğini göstermektedir. The purpose of that study is to use English Festivals (special days) as a method for teaching culture. This study also aims to reveal the effect of gender on learning culture through English festivals. 10 popular English festivals have been chosen randomly for that study. Seventy- three students took part in this study. The students were divided into two groups as experimental and control groups. 33 of them were in the experimental group and 40 of them were in the control group. The experimental group has been exposed to the English culture through festivals, whereas the control group has been exposed to the English culture by traditional methods. The students in both groups have been given `Cultural Awareness Test`, in which there are two parts; the first part of which is `Cultural Awareness` and, the second part of which is `Cultural Competence` at the beginning of the study. In order to determine if there is a significant difference before and after teaching culture through English festivals in terms of cultural awareness and cultural competence, a `Cultural Awareness Test` has been given to the experimental group at the end of the study. In addition, an `Achievement Test` has been given to both groups to see how effective the festivals can be to increase the students' cultural competence at the end of the study. The data obtained from these tests have been analyzed through SPSS 21 for Windows package software. According to the data obtained from the experiment, the students in the experimental group are said to be culturally more competent than the students in the control group. Additionally, the data show that teaching culture through using English festivals seems to have raised the students' cultural awareness and increased their intrinsic motivation and finally the festivals have affected the students' cultural competence positively. In terms of gender, the study has pointed out that the male students' cultural awareness and cultural competence is higher than the that of female students, however, the female students seemed to have comprehended the reading text about culture and to have internalized the grammatical structure of the English festivals according to their `Achievement Test` scores.
Collections