Çocukların kariyer gelişiminde ebeveyn desteği ve sosyo-demografik değişkenlerin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretimin II.kademesinde öğrenim görmekte olan 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin ebeveyn desteği ve sosyo-demografik değişkenler açısından kariyer gelişim düzeylerini incelemektir. Sosyo-demografik değişkenler olarak; cinsiyet, yaş, sınıf, kardeş sayısı, anne-baba durumu, gelir düzeyi, gitmek istediği lise türü ve en son bitirmek istediği okul şeklinde belirlenmiştir.Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Adıyaman'ın Kâhta ilçesinde öğrenim görmekte olan 1288 ( 693 kız; 595 erkek) 7. Ve 8. Sınıf öğrencileri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, `Çocuklar İçin Kariyer Gelişim Ölçeği (ÇKGÖ)`, `Kariyere İlişkin Ebeveyn Desteği Ölçeği (KEİDÖ)` ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Verileri çözümlemek amacıyla Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı, t testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre kariyer gelişiminde kız öğrencilerin bilgi, merak, denetim odağı, zaman perspektifi, benlik kavramı, sözel teşvik ve duygusal destek puanları erkek öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Erkek öğrencilerin ise anahtar figür ve kariyere ilişkin modelleme alt ölçeğinde kız öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Diğer alt ölçekler olan ilgi, planlama ve araçsal yardım cinsiyet açısından farklılaşmamaktadır. Sınıf düzeyini göre baktığımızda ise 8.sınıfların bilgi ve denetim odağı puanları 7.sınıf öğrencilerine göre anlamlı düzeyde daha yüksektir. Araçsal yardım alt boyutunda ise 7. Sınıfların anlamlı düzeyde daha yüksek çıkmıştır. Diğer alt boyutlar ise sınıf düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Gidilmek istenen lise türüne göre baktığımızda ise alt boyuttaki en yüksek puanlar sırasıyla Fen lisesi, İmam Hatip lisesi/Anadolu lisesi, Meslek Lisesi şeklinde olduğunu görmekteyiz. Bitirilmek istenen en son okul şeklinde baktığımızda ise alt boyuttaki en yüksek puanlar doktora, yüksek lisans, üniversite, 2 yıllık yüksekokul, lise şeklinde olduğunu görmekteyiz. Araştırma sonuçları, literatürdeki çalışmalar dikkate alınarak mesleki rehberlik ve kariyer psikolojik danışmanlığı bağlamında tartışılmıştır. The purpose of this research is studying in 7th and 8th grade students in the second stage of primary education is to examine the level of career development in terms of parental support and socio-demographic variables. Socio population-based demographics variables as gender, age range, number of siblings, parental status, income level and type of school they want to go is denoted finish school's last request.This research is 2017-2018 academic year studying at The Kahta district in 1288 (693 girls, 595 boys) 7th and 8th grade students was carried out.Research data, `Career Development Scale for Children (CDSD)`, `Career Related Parent Support Scale (CRPSC)` and were collected using a personal information form.Pearson Product Moment Correlation Coefficient to analyze the data, t test, one-way analysis of variance was used.Girl students' knowledge in career development according to the findings of the research, curiosity, focus of control, time perspective, self-concept, verbal encouragement and emotional support scores were significantly higher than those of male students.Male students are the key figures and was significantly higher than female students for a career in modeling subscales were seen.Other subscales which interest is not gender differentiation in terms of planning and instrumental assistance. When we look at the class level based on the information and control the focus of 8th grade scores were significantly higher in accordance with Grade 7 students.In the instrumental help significantly lower size was higher in the 7th grade. Other dimensions and does not vary significantly according to the grade level.Get the highest scores in the bottom to the desired size by looking at the type of high school science high schools, respectively, primarily Religious High School, Anatolian high schools, we see that as the Vocational School.When we look at the latest form of the desired finished school subscale scores highest in doctoral, graduate, college, high school two years, we see that in the form of high school. Research results, considering vocational guidance and career counseling studies in the literature are discussed in context.
Collections