Sanat ve sanat eğitiminde hazır-nesne
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Buluntu Nesne, Günlük Nesne olarak da bilinen Ready-Made diğer bir deyişle Hazır-Nesne kavramı, Modernizm döneminin kuşkusuz en etkili sanat ifadesi olarak sanat tarihinde önemli bir yeri olan kavramdır. Bu kavram Avrupa'da, günümüz sanat anlayışı ve sanatsal ifadesi olarak yaygınlığını sürdürse de ülkemizde bu kavram yaygın değildir. Kolaj, Asemblaj, , Montaj ve Atık Nesne gibi kavramların ve tekniklerin olgunlaşmasında Marcel Duchamp'ın Hazır-Nesne'si önemli bir etkendir. Hazır-Nesne örnekleri sanat tarihinin her döneminde görülmüştür. Ancak kavram olarak ele alınmaya başlandığı Modernizm'den günümüze kadar gelinen süreçte Hazır-Nesne yaygın bir şekilde kullanılmıştır. Özellikle Postmodernizm döneminin birçok sanat hareketinin de temelini oluşturmuştur. Hazır-Nesne'nin tanımı, amacı, sanattaki önemi, tarihsel süreci ve felsefesi ele alınarak diğer kavramlar ile birlikte açıklanmıştır. Hazır-Nesne'nin sanat eğitiminde kullanımına ilişkin ülkemizdeki üniversitelerin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim dalı ve Güzel Sanatlar Fakültesi ana sanat dallarından akademisyen görüşleri alınmıştır. Hazır-Nesne geçmişten günümüze üzerine tartışmaların çok fazla olduğu bir kavramdır. Bu sebeple Hazır-Nesne'nin sanat eğitiminde kullanılmasına ilişkin akademisyenlerin görüşlerinde de tartışmaların varlığı açıkça gözükmektedir. Yapılan yazılı görme ve literatür taraması sonucunda Hazır-Nesne'nin sanat eğitiminde yer almasının gerekliliği ve atölye derslerinde Hazır-Nesne kullanımının sanatsal ifadeyi ve yaratıcı gücünü geliştirmesi için alternatif veya sanat nesnesi olarak yer alması gerektiği saptanmıştır. Yapılan yazılı görüşmede atölye derslerinde Hazır-Nesne'nin kullanımına yer verildiği ancak daha çok atık nesne veya kolaj/asemblaj teknikleri ile çalışmalar üretildiğine dair ifadeler yer almaktadır. Yazılı görüşmede ek bölümünde verilen sorulara aranan yanıtlarda sanat eğitiminde Hazır-Nesne'nin gerekliliği konusunda akademisyenlerden gelen cevapların on üçü gerekli görürken ikisi gereksiz olarak net bir yargıda bulunmuştur ve yine Hazır-Nesne'nin sanat eğitiminde alternatif bir malzeme olması konusunda aynı oranda cevaplar verilmiştir. Ready-Made, also known as Finding Object, Daily Object, in other words Ready-Made Object is a concept that has an important place in art history as the most effective art form of Modernism. Although this concept continues to be widespread in Europe as contemporary art and artistic expression, this concept is not common in our country. Marcel Duchamp's Ready-Made Objects is an important influence on the maturation of concepts and techniques such as Collage, Assembly, Assembly and Waste Object. Ready-Made Object examples are seen in every period of art history. However, from the standpoint of Modernism, which has begun to be considered as a concept, the Ready-Made Object has been widely used. Especially, it was the basis of many art movements of Postmodernism period. The definition of the Ready-Made Object is explained together with other concepts, taking into account the purpose, significance, historical process and philosophy. For the use of the Ready-Made Object in art education, opinions of academicians were taken from the main art branches of Fine Arts Education Department, Painting Education Department and Fine Arts Faculty of the universities in our country. The Ready-Made Object is a concept in which there is a lot of debate over the past from the past. For this reason, the existence of discussions clearly appears in the views of the academicians regarding the use of the Ready-Made Object in art education. As a result of the written visual and literature survey, it has been determined that the Ready-Made Object should be included in art education and that the use of Ready-Made Object in workshop lessons should take place as an alternative or art object to develop artistic expression and creative power. There are expressions that the use of the Ready-Made Object is included in the workshop lessons, but the works are mostly produced by waste objects or collage / assemblage techniques. In the answers to the questions asked in the supplementary section on the written interview, the thirteen of the answers from the academicians about the necessity of the Ready-Made Object in the art education were found necessary unnecessarily and two were given a clear judgment and the same answers were given about the fact that the Ready-Made Object is an alternative material in art education.
Collections