Show simple item record

dc.contributor.advisorGündüz, Yüksel
dc.contributor.authorKöylü, Duran
dc.date.accessioned2021-05-08T10:42:24Z
dc.date.available2021-05-08T10:42:24Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-11-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673706
dc.description.abstractBu araştırma, öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin, örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile olan ilişkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Samsun ili Bafra ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda görev yapan 1830 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, evrenden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 544 öğretmen oluşturmaktadır. Tabakalardan öğretmenler basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Veriler Köklü (1994) tarafından geliştirilen `Kararlara Katılım Ölçeği`, Üstüner (2009) tarafından geliştirilen `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` ve Telef (2011) tarafından Türkçe 'ye uyarlanan `Psikolojik İyi Oluş Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizinde, SPSS programı kullanılarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney U testi, Kruskall-Wallis testi, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenler okul yönetim sürecine `oldukça` düzeyinde katılmaktadır. Mezuniyet ve okulundaki hizmet süresine göre fark anlamlıdır. Aynı okulda çalışma süresi arttıkça karar alma sürecine katılımın düştüğü görülmektedir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının genel olarak `bazen` düzeyinde olduğu görülmüştür. Mezuniyet durumlarına ve bulundukları okullardaki hizmet sürelerine göre fark anlamlıdır. Eğitim seviyesi arttıkça örgütsel bağlılık seviyesinin arttığı görülmüştür. Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri genel olarak `katılıyorum` biçiminde olmuştur. Kıdem değişkenine göre fark anlamlı bulunmuştur. Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeyleri ile örgütsel bağlılıkları arasında `orta` düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin karar alma sürecine katılımları ile psikolojik iyi oluşları arasında anlamlı farklılık yoktur. Söz konusu iki değişken birlikte karar alma sürecine katılımlarının %26'sını açıklamaktadır.
dc.description.abstractThis research was conducted to determine the level of involvement of teachers in decision making process, organizational commitment and psychological well-being. The universe of the research consists of 1830 teachers working in the schools affiliated to the Ministry of National Education in the province of Bafra in the province of Samsun in the academic year of 2016-2017. A general screening model was used in the study. The sample of the study consisted of 544 teachers selected by stratified sampling method. Teachers were selected from the strata by simple unselected sampling method. The `Organizational Commitment Scale` developed by Üstüner (2009) and the `Psychological Well-Being Scale` adapted to Turkish by Telef (2011) were used in the `Scoring Attendance Scale` developed by Veriler Köklü (1994). In the analysis of the data, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, Mann Whitney U test, Kruskall-Wallis test, correlation and regression analyzes were done using SPSS program. According to research findings, teachers participate in the school management process at a `fairly` level. The difference is significant according to graduation and service time in school. As the duration of work in the same school increases, participation in the decision-making process decreases. It has been seen that the organizational commitment of teachers is generally `at times` level. The difference is significant according to their graduation status and the length of time they are in school. As education level increased, organizational commitment level increased. Teachers' psychological well-being levels are generally in the form of `I agree`. The difference according to seniority variable was found significant. There was a `moderate` relationship between the level of participation of teachers in the decision making process and their organizational commitment. There is no significant difference between teachers' participation in the decision-making process and their psychological well-being. In other words, the two variables together account for 26% of the participation in the decision-making process.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin, örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationship between levels of teachers' participation in decision making process and their organisational commitment and psychological well being
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-13
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDecision making
dc.subject.ytmDecision making process
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmPsychological well being
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid10205144
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid517366
dc.description.pages139
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess