Show simple item record

dc.contributor.advisorBüyükkavas Kuran, Şeyma
dc.contributor.authorUyar, Yunus Emre
dc.date.accessioned2021-05-08T10:42:09Z
dc.date.available2021-05-08T10:42:09Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673642
dc.description.abstractBu çalışmada Hasan Kallimci'nin `Destan Romanlar`ı çocuk edebiyatının temel ilke-leri bakımından incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden belge (dokü-man) inceleme yöntemi ile yürütülmüştür. Hasan Kallimci'nin konusunu Türk destan-larından alan 13 çocuk edebiyatı eseri belge inceleme (doküman inceleme) yöntemi ile çözümlenmiştir. Öncelikle literatür taraması yapılarak çocuk edebiyatı eserlerinin ta-şıması gereken özellikler belirlenmiştir. Bunlardan hareketle bir çocuk edebiyatı de-ğerlendirme ölçütleri listesi hazırlanmıştır. Seçilen eserler ölçütler arasında yer alan dil ve anlatım, konu ve tema, kahramanlar, plan, kâğıt, boyut, punto, görseller, cilt ve kapak açısından incelenmiştir. Ayrıca eserler temel eğitsel ilkeler açısından da değer-lendirilmiştir. Çözümlemeler yoluyla elde edilen veriler doğrultusunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: Eserler dış yapı özellikleri bakımından çocuğa görelik ilkesine büyük öl-çüde uygundur. Ancak düzeltilmesi gereken birtakım özellikler vardır. Görsellerin renklendirilmesi bunların başında gelir. Eserlerin içeriği konu ve tema bakımından çocuk okurların ilgisini çekebilir. Kahramanlar çocukların özdeşim kurabileceği özel-liklere sahiptir. Planlar çocuklara uygun, yalın ve nettir. Dil ve anlatım özellikleri he-def kitlenin dil gelişim düzeyine uygundur.
dc.description.abstractIn this study, Hasan Kallimci's `Epic Novels(Destan Romanları)` were reviewed in terms of the basic principles of children's literature. The study was carried out using the document review method of qualitative research methods. In this study, Hasan Kallimci's `Epic Novels (Destan Romanları)` were examined in terms of the basic principles of children's literature. Firstly, the characteristics that children's literature works should carry were determined through literature review. Based on these fac-tors, a children's literature assessment scale was prepared. The selected works were examined in terms of language and expression, subject and theme, characters, plan, paper, size, font size, images, volume and cover. In addition, the works were assessed in terms of basic educational principles. Based on the data obtained through the analysis, the following conclusions were reached: The works are largely in accordance with the principle of relativity to the child in terms of external structure characteris-tics. However, there are some features that need to be corrected. Coloring of the images is one of them. The content of the works may be appealing to children readers in terms of subject and theme. The characters have the characteristics that children can identify with. Plans are simple, clear and suitable for children. The language and expression features are suitable for the language development level of the target au-dience.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleHasan Kallimci`nin destan romanlar serisinin çocuk edebiyatının temel ilkeleri bağlamında değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe evaluation of Hasan Kallimci's epic novels (Destan romanlar) series in the context of the basic principles of children's literature
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-09
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEpics
dc.subject.ytmNovel
dc.subject.ytmChildren’s literature
dc.subject.ytmValues education
dc.subject.ytmKallimci, Hasan
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish literature
dc.subject.ytmLanguage features
dc.subject.ytmExpression
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.identifier.yokid10253993
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid554269
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess