Beyin temelli öğretimin 9. sınıf tarih konularının öğretiminde kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ortaöğretim 9. sınıf tarih dersi öğretiminde Beyin temelli öğrenme/öğretim modelinin etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma Sinop ili Ayancık ilçesi, Ayancık Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde 2015-2016 eğitim öğretim yılında 9. sınıflardan seçilmiş bir deney grubu ile bir kontrol grubu üzerinde toplam 41 öğrenciyle yapılmıştır. Araştırmanın uygulamasında, 9. sınıf tarih konuları deney grubundaki öğrencilerle Beyin temelli öğrenmeye dayalı öğretim etkinlikleriyle; kontrol grubundaki öğrencilerle ise geleneksel öğretim yöntemleriyle işlenmiştir. Araştırmanın başında, her iki gruba da `Tarih dersine yönelik tutum ölçeği` uygulanmıştır. Araştırma sürecinde deney grubuna, her hafta farklı bir duyu organını harekete geçirmeye yönelik etkinlikler yaptırılmış ve ders sonunda bunların değerlendirilmesi için anket formu uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen tüm veriler, nicel araştırma yöntemleriyle analiz edilmiştir. Elde edilen nicel veriler; bağımlı t-testi, bağımsız t-testi ve Ancova testi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan uygulamalar sonrasında 9. sınıf tarih dersi konularının öğretiminde, Beyin temelli öğrenmeye dayalı öğretim etkinliklerinin yapıldığı deney grubuyla öğretmen merkezli öğretim etkinliklerinin yapıldığı kontrol grubu arasında başarı bakımından anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Yine uygulama sonrasında Beyin temelli öğrenme modeline göre yapılan etkinliklerin odaklanmayı artırdığı, kaygı düzeyini düşürdüğü, derslerin daha eğlenceli ve daha verimli geçtiği Beyin temelli öğrenme anket verileriyle ortaya koyulmuştur. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin yapılan etkinliklerle konuları daha sonra kolayca hatırladıkları belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda 9. sınıf tarih dersi konularının öğretilmesinde Beyin temelli öğrenmeye dayalı öğretim uygulamalarından yararlanılabileceği önerilmiştir. The purpose of the study is to determine the effect of brain-based learning on 9th grade history lesson education. The research was conducted on a total of 41 students including an experimental group and a control group who were selected among 9th grade students from Ayancık Vocational and Technical Anatolian High School which was located in Ayancık county of Sinop in 2015-2016 academic years. In the application of the study, 9th grade history lesson was taught with brain-based learning related teaching techniques to the students in experimental group and it was taught with conventional teaching techniques to the students in control group. At the start of the study attitude scale for history lesson was applied to both of the groups. During the study, activities intended to activate a different sense organ were performed to experimental group each week and questionnaires were applied in order to evaluate these at the end of the lesson. All data obtained in research were analyzed by quantitative research methods. Obtained quantitative data were analyzed using; paired t-test, unpaired t-test and Ancova test. Following applications of 9th grade history lesson education, it was determined that there is a significant difference in terms of success between the brain-based learning related teaching methods applied experimental group and teacher centered teaching methods applied control group. It was revealed once more by brain-based learning questionnaire data that post application of brain-based learning related activities increase focus, reduce level of anxiety, make the lessons more fun and time efficient. In addition, It was determined that the activities provided for the experimental group students made it easy for them to remember the topics later. In accordance with the results achieved it was suggested that brain-based learning related teaching methods may be referred in terms of teaching 9th grade history lessons.
Collections