Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Bursa İli Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer merkez ilçelerinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 753 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Verilerin toplanmasında, öğretmenlerin demografik bilgilerini (cinsiyet, kıdem, branş, okul türü) içeren kişisel bilgi formu, Yılmaz (2005a) tarafından geliştirilen `Etik Liderlik Ölçeği` ve Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen `Örgütsel Adalet Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 14 programı kullanılarak yapılmıştır. Veriler, analiz edilirken yüzde, frekans, Pearson momentler çarpımı korelasyonu, t testi ve ANOVA tekniklerinden faydalanılmıştır. ANOVA'da istatistiksel açıdan farklılık bulunduğu durumlarda post-hoc ve scheffe çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. Yapılan karşılaştırmalar sonucunda, okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasında pozitif yönde, anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri ve öğretmenlerin örgütsel adalet algılarında cinsiyet ve kıdem değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaşma görülmezken, branş ve okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Elde edilen bu bulgular ilgili literatür kapsamında tartışılmıştır. This research was conducted to investigate the relationship between ethical leadership behaviors of school administrators and teachers' perceptions of organizational justice. In line with this aim, the opinions of 753 teachers working in primary schools, secondary schools and high schools were consulted in the central districts of Bursa, Osmangazi, Yıldırım and Nilüfer in the 2017-2018 academic year. The data are collected using the demographic information (gender, seniority, branch, school type) of the teachers, `Ethics Leadership Scale` developed by Yılmaz (2005a) and `Organizational Justice Scale` developed by Niehoff and Moorman (1993). Statistical analysis of the data is done by using SPSS 14 program. While analyzing the data, percentage frequency statistics, Pearson correlation, t test and ANOVA techniques are used. Post-hoc and scheffe multiple comparison tests are performed when ANOVA are found to be statistically different. As a result of the comparisons, it was seen that there was a positive, significant and high level relationship between ethical leadership behaviors of school administrators and teachers' perceptions of organizational justice. While there was no significant difference between teachers 'perceptions of ethical leadership behaviors of school administrators and teachers' perceptions of organizational justice according to gender and seniority variable, there was a significant difference according to the branch and school type variable. In addition, ethical leadership behaviors of school administrators were found to be a significant predictor of teachers' perception of organizational justice. These findings were discussed in the relevant literature.
Collections