İlkokullarda oyun temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin okula bağlanma ve kural bilinci düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, oyun temelli öğrenme yönteminin, ilkokul öğrencilerinin okula bağlanma ve kural bilinci düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma iki farklı çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. İlk çalışma grubunu 321 ilkokul öğrencisi (165 deney, 156 kontrol) oluşturmuştur. Bu çalışma grubundan okula bağlanma ile ilgili veriler toplanmıştır. İlk çalışma grubunun deney ve kontrol grubunu Samsun ilinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında altı farklı ilköğretim okulundan seçilen 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. İkinci çalışma grubunu 226 (121 deney, 105 kontrol) ilkokul öğrencisi oluşturmuştur. Bu çalışma grubundan kurallara uyma ile ilgili veriler toplanmıştır. İkinci çalışma grubunun deney ve kontrol grubunu Samsun ilinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında altı farklı ilköğretim okulundan seçilen 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Öğretim süreci, deney grubunda kazanımlar doğrultusunda hazırlanmış olan oyun temelli öğrenme etkinlikleri doğrultusunda gerçekleştirilmiş; kontrol grubunda ise öğretmen kılavuz kitabı doğrultusunda öğretim gerçekleştirilmiş ve ek bir etkinlik yapılmamıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğrencilerin okulu, cinsiyeti, sınıf düzeyi hakkında bilgi toplamak amacıyla kişisel bilgi formu, okula bağlanma düzeylerini belirlemek için Savi (2011) tarafından Türkçeye uyarlama, geçerlilik ve güvenirlilik çalışmaları gerçekleştirilen `Çocuklar ve Ergenler İçin Okula Bağlanma Ölçeği` ve kural bilinci düzeylerini belirlemek için Dibi (2009) tarafından geliştirilen `Kural Bilinci Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmaya katılan gruplara uygulama öncesi ön test ve uygulama sonrası son test uygulanmıştır. Araştırma süresince tüm istatistiksel işlemler SPSS 23 programında gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin ön test ve son test puan ortalamalarını karşılaştırmak amacıyla bağımsız örneklemleri için t-testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki bireylerin süreç içerisindeki okula bağlanma ve kurallara uyma eğilimi puanlarındaki farklılıkları incelemek amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki bireylerin süreç içerisindeki okula bağlanma ve kurallara uyma eğilimi puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemek amacıyla ilk olarak deney grubundaki bireylerin fark puanları hesaplanmış (son test-ön test) ve bu fark puanları kullanılarak cinsiyet değişkeninde anlamlı bir farklılık olup olmadığı bağımsız gruplar için t-testi ve sınıf değişkeni için tek yönlü varyans analizi aracılığıyla incelenmiştir. Araştırma sonucunda; ilk çalışma grubuna ilişkin araştırma bulguları, oyun temelli öğrenme yönteminin deney grubundaki öğrencilerin süreç içerisinde okula bağlanma puanlarında anlamlı bir farklılık görülmemesine rağmen, süreç içerisinde kontrol grubundaki bireylerin okula bağlanma puanlarında azalışla birlikte, süreç sonunda deney grubundaki öğrencilerin okula bağlanma puanlarında kontrol grubundaki bireylerle karşılaştırıldığında anlamlı bir farklılık oluşturduğu ve oyun temelli öğrenme yöntemi etkililiğinin deney grubundaki bireylerin cinsiyetine ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. İkinci çalışma grubuna ilişkin araştırma bulguları, oyun temelli öğrenme etkinliklerinin deney grubundaki öğrencilerin süreç içerisinde kurallara uyma puanlarında anlamlı bir farklılık oluşturduğu ve bu farklılığın kontrol grubunda gözlenen farklılıklardan anlamlı bir şekilde yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca oyun temelli öğrenme yönteminde deney grubundaki öğrencilerin cinsiyetine ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. This study aimed to examine the effects of game-based learning on primary school students' school attachment and rule awareness. The study was conducted in two sample groups. The first group was made up of 321primary school students (165 experimental, 156 control group). In this first group, information was gathered about school attachment. The first group's experimental and control group was composed of 2nd, 3rd and 4th graders from six different primary schools in Samsun in 2017-2018 education year. The second group was made up of 226 (121 experimental, 105 control) primary school students. In this second group, information was gathered about rule awareness. The second group's experimental and control group was composed of 1st, 2nd, 3rd and 4th graders from six different primary schools in Samsun in 2017-2018 education year. In the experimental group, teaching process was formed according to game-based teaching activities within learning outcomes; on the other hand, in the control group, teacher's guidebook was used to achieve learning outcomes and no extra activity were applied. The data collection tools used in the research as follows: Personal information form to collect information about students' schools, grades and gender. The Turkish Form of School Attachment Scale-SAS For Children and Adolescents, which was developed by Savi (2011) to measure school attachment level. Rule Awareness Scale developed by Dipi (2009) to measure rule awareness level. A pretest and posttest were given to the sample groups. Throughout the research, all statistical activities were carried out via SPSS 23 software. To compare the points of pretest and posttest which experimental and control groups got, Independent Sample t-test was used. Moreover, Independent Sample t-test was applied to study the differences in the points of experimental and control groups in terms of school attachment and rule awareness during the process. Whether the points which the sample group got regarding school attachment and rule awareness differ according to gender, the sample group's difference score was calculated initially (pretest-posttest) and using this difference score, it was analyzed if there were significant differences in gender variable for independent groups via t-test and one-way analysis of variance for class variable. Although experimental group of students who encountered game based teaching techniques during the process didn't get fairly more points concerning school attachment, yet there was a decrease in the points which individuals of the control group got, at the end of the process it was seen that a magnificent difference occurred in the points of experimental group when compared to the points of control group and the effects of game based learning techniques didn't vary greatly according to the grades and gender of the individuals of the experimental group. Research findings about the second sample group Show that game-based learning activities brought about a significant difference in the points of the experimental group; rule awareness during the process; furthermore, this difference was rather higher than the differences occurred in the control group. Moreover, there wasn't an important difference in the experimental group depending on the grades and gender of the Ss
Collections