Fen bilimleri dersi ışık konusuna yönelik geliştirilen bağlam temelli materyalin akademik başarı üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, 5. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi temel ünitelerden biri olan `Işık ve Ses` ünitesinde yer alan `ışık` konusu ile ilgi bağlam temelli yaklaşımı esas alan bir materyal geliştirmek, geliştirilen materyali uygulamak ve materyalin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında Samsun ili, Havza ilçesi Makbule Yusuf Ölçer Yatılı Bölge Ortaokulu'nda 5. sınıfda öğrenim gören 17'si deney grubunda, 18'i kontrol grubunda olmak üzere otuz beş öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada deney ve kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Uygulama iki hafta sürmüştür. Kontrol grubuna yapılan uygulamada Fen ve Teknoloji/Fen Bilimleri dersi kılavuz kitabında yer alan etkinlikler kullanılmıştır. Deney grubuna yapılan uygulamada ise bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun olarak hazırlanan ders materyali kullanılmıştır. Geliştirilen materyalin içerisinde günlük hayatta meydana gelen olan yer aldığı bağlam temelli hikâyelere, video, dergi ve gazete haberine yer verilmiştir. Araştırmada 30 sorudan oluşan `Işık Başarı Testi` deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Bağlam temelli öğrenme ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla deney grubundaki 6 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler ses kaydına alınmıştır. Araştırmada `Işık ve Ses` ünitesi ışık konusunun öğretiminde öğrencilerin üniteye yönelik akademik başarılarını arttırmada deney grubuna uygulanan bağlam temelli öğrenmenin kontrol grubuna uygulanan yönteme göre daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılan mülakatlar sonucunda öğrenciler bağlam temelli öğrenmeye yönelik yürütülen derslerde hikâyeler sayesinde derse daha motive bir şekilde geldiklerini; derste daha çok eğlendiklerini, dersi daha iyi öğrendiklerini ve fen bilimleri dersini daha çok sevdiklerini belirtmişlerdir. In this study, it is aimed to develop a material based on the context-based approach related to the subject `light` in unit of light and sound, which is one of the main topics in the science course of 5th grade students, implement the developed material and evaluate the impact of material on students ' academic achievement. The research was realized in 2012-2013 academic year with the participation of thirty-five students, 17 of them in the experimental group and 18 of them in the control group, who were studying in fifth grade in the Makbule Yusuf Ölçer Boarding Secondary School in Samsun Province, Havza District.In this study, semi-experimental method with control and experiment groups were used. The implementation lasted for two weeks.In the application of the control group, the activities in the science and Technology course guide book were used. In the application to the experimental group, the course material prepared according to context-based learning approach was used. The developed material includes context-based stories, videos, magazines and news in daily life. In this study, `light success test`, consisting of 30 questions, was used as pre-test and post-test for the students of the control group. Semi-structured interviews were conducted with 6 students in the experimental group to determine their views on context-based learning. In this study, `light success test`, consisting of 30 questions, was used as pre-test and post-test after the application, and semi-structured interviews were conducted with 6 students in the experimental group to determine their views on context-based learning. The interviews were recorded on audio recording. In this study, it was concluded that in `light` subject teaching applied to the experimental group, context-based learning was more successful than the method applied to the control group to increase students' academic achievement. In this study, it was concluded that context-based learning including contexts from daily life applied to the experimental group light subject, is more successful in increasing the academic achievement of the students for the unit according to the method applied to the control group. In addition, during the interviews, the students stated that they were motivated to come to the course thanks to stories in context-based learning lessons; they had more fun in the course; they learned the lesson better and they liked the science course more.
Collections