Teaching ESP to the Students of Nursing at Sinop University through situational dialogues
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Mesleki İngilizce dersi alan hemşirelik öğrencilerinin dil eğitimde durum diyaloglarını etkin bir şekilde kullanmaktır. Bu çalışmada ayrıca, gerçek hayatta karşılaşılan diyaloglarının Sinop Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin Mesleki İngilizce öğrenme sürecine olan katkısı araştırılmıştır. Diyalogların kelime, okuma- yazma, dilbilgisi ve çeviri becerileri alanlarında öğrencilerin başarı puanlarını hangi ölçüde etkilediği incelenmiştir. Çalışmada deney ve kontrol olmak üzere iki gruptan oluşan toplam 60 öğrenci ile çalışılmıştır. Deney grubu öğrencilerine çalışmanın konusu olan diyaloglar ile dil öğretimi gerçekleştirilirken; ders içeriği kontrol grubu öğrencilerine geleneksel yöntem ile verilmiştir. Çalışma 2014-2015 akademik yılı bahar ders dönemi boyunca devam etmiştir. Her iki ünitenin ardından deney ve kontrol grubu öğrencilerine başarı testi uygulanmış ve öğrencilerin başarı puanları hesaplanmıştır. Veri analizinde öğrenci başarı puanları normal dağılım gösterdiğinde t- test kullanılmıştır; normal dağılıma uygun düşmediğinde is Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Çalışma verilerinden elde edilen sonuçlara göre, durum diyaloglarının Hemşirelik Yüksekokulunda Mesleki İngilizce dersi öğrenme sürecinde daha etkili olduğu söylenebilir. The aim of this study is to implement situational dialogues and use them effectively in the teaching process ESP of Nursing Students. Additionally, this study has investigated situational dialogues' contribution to the language learning process of students studying at Sinop University School of Nursing. The effect of situational dialogues on students' achievement scores has been analysed in terms of vocabulary, reading, writing, grammar and translation. It was conducted to 60 nursing students taking ESP course who were studying at 3rd and4th class at Sinop University. The experimental group students have been taught with real-life situational dialogues, which is subject to this study whereas traditional teaching method has been used for the control group students. The study lasted during the spring term of 2014 - 2015 academic year. Achievement tests have been given in each two weeks to both groups and students' achievement scores have been evaluated. The variance of the data in the two groups have been analysed within the statistical analysis. For the reason that the achievement scores of the students showed a normal distribution in the groups, the unpaired two-sample t- test has been used. However, when the variation of the data didn't suit with the normal distribution, the Mann-Whitey U test has been used for cross tables to define whether there was a significant variance. The answers for the open-ended questions in each quiz were classified as logical and structural. Pearson's chi-square test has been applied to give the relations between the groups. When findings have been taken into account, the situational dialogues can be said to be more effective in improving ESP in the department of Nursing at Sinop University. Furthermore, situational dialogues may be suggested to be implemented in teaching of ESP at Schools of Nursing.
Collections