Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, sosyal medya bağımlılığı ve koşullu öz-değer arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde üç boyutlu bağlanma stilleri ve koşullu öz-değerin sosyal medya bağımlılığı düzeyi ile olan ilişkisi incelenmiştir. Dijitalleşme çağının bireyin yaşamını etkisi altına almasıyla teknolojinin olumsuz yanları yaygınlaşmıştır. Sosyal medyanın aşırı kullanımı da bağımlılığa yol açarak bireyin işlevselliğinin bozulmasına sebep olmaktadır. Bireyin yaşamını çok çeşitli alanlarda etkileyen sosyal medya bağımlılığı depresyon, yalnızlık, kaygı bozuklukları gibi psikolojik rahatsızlıkların yanı sıra aile, arkadaşlık ilişkileri ve akademik yaşamın da zarar görmesi gibi birçok sonuçları ortaya çıkarmaktadır. Sosyal medya bağımlılığının altında yatan çeşitli sebepler vardır. Bu sebepler; sosyal çevre ve öğrenme kaynaklı olabileceği gibi gelişimsel kaynaklı da olabilmektedir. Özellikle de bebeklik sürecinde oluşan bağlanma stili ile ergenlik dönemiyle beraber şekillenmeye başlayan koşullu öz-değer alanları bireyin gelişiminde kritik öneme sahiptir. Doğumdan itibaren ilk iki yıl anne ile bebek arasındaki ilişki ve iletişimin niteliğinden kaynaklanan bağlanma stili bireyin kendisine ve diğerlerine karşı olan güven duygusunu oluşturmakta ve yaşamı boyunca etkili olmaktadır. Bireyin kendisine verdiği önemin ve değerin bazı koşullara göre değişmesi öz-değerin yapılandırıldığı alana göre farklılaşarak duygu, düşünce ve davranışlara yön vermektedir. Dolayısıyla bu araştırmada üniversite öğrencilerinde bebeklik döneminde oluşan bağlanma stilleri ile çocukluktan itibaren oluşan koşullu öz-değerin sosyal medya bağımlılığı ile olan ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Orta Karadeniz'de bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 817 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği, Koşullu Öz-Değer Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde, bağımsız örneklemler için t testi, korelasyon analizi ve bootstrap tekniğine dayalı aracılık rolü yöntemi kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinde koşullu öz-değer alanları ile sosyal medya bağımlılığı düzeyi arasında ilişki vardır. Bunun yanı sıra üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve koşullu öz-değer alanları cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılaşma göstermektedir. Son olarak yapılan bootstrap analizinde bağlanma stillerinden kaygılı/kararsız bağlanma ile sosyal medya bağımlılığı düzeyi arasındaki ilişkide koşullu öz-değer alanlarından fiziksel görünüm ve onay almanın aracı rolde etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. In this study, three-dimensional attachment styles and the relation between conditional self-worth and social media addiction level of university students were examined. With the age of digitalization affecting life of the person became widespread the technology of negative sides. Excessive use of social media causing addiction is bring along impaired functionality of person. Social media addiction that affects the individual's life in a wide range of areas reveals many consequences such as depression, loneliness, anxiety disorders, as well as the loss of family, friendship relationships and academic life. There are several reasons behind social media addiction. This reasons; It can be either from a social environment and learning, or from a developmental source. Especially the attachment style formed during the infancy and the conditional self-worth fields that began to take shape with the adolescence period are critical in the development of the individual. The relationship between mother and baby in the first two years from birth and attachment style resulting from the quality of communication creates an individual's sense of trust towards her/himself and others and is effective throughout her/him life. Changing the importance and value given to the individual according to some conditions differentiates according to the area in which the self-worth is structured and directs emotions, thoughts and behaviors. Therefore, in this study, the relationship between the attachment styles that occurred during the infancy in university students and the conditional self-worth that emerged since childhood and the social media addiction were investigated. The sample of the study consists of 817 university students studying in a public university in the Central Black Sea Region. Three-Dimensional Attachment Styles Scale, Conditional Self-Worth Scale and Social Media Addiction Scale were used as data collection tools. In data analysis were used for ındependent samples t test, corelation analysis and mediation role method based on boostrap technique. There is a relationship between conditional self-worth fields and the level of social media addiction among university students. In addition, attachment styles and conditional self-worth areas in university students differ significantly by gender. In the last, bootstrap analysis, it has been revealed that the relationship between anxious/unstable attachment from attachment styles and the level of social media addiction has an effect on the mediating role of physical appearance and approval from conditional self-worth fields.
Collections