Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinde evsel atıklar ve geri dönüşüm konusunda bilimsel karikatürler kullanılarak farkındalık oluşturulması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, bilimsel karikatürler içeren çalışma yaprakları kullanılarak 7. sınıföğrencilerinde `Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm` konusunda farkındalık oluşturulmasıve kullanılan çalışma yapraklarının öğrencilerin konuya yönelik motivasyonlarınaetkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.Araştırma nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemineuygun olarak yapılmıştır. Araştırma, temel amacına uygun olarak ön test-son testkontrol gruplu yarı deneysel desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışmagrubunu Samsun ilinin Bafra ilçesinde bir devlet ortaokulunda 7. sınıfta öğrenim gören22 deney ve 22 kontrol grubu olmak üzere toplam 44 öğrenci oluşturmaktadır. `EvselAtıklar ve Geri Dönüşüm` konusunda deney grubunda bilimsel karikatürler içerençalışma yaprakları, kontrol grubunda ise uygulamadaki yöntem kullanılarak öğretimyapılmıştır. Her iki grupta da haftada 4 ders saati olmak üzere toplam 8 ders saatindetamamlanmıştır.Araştırmada `Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm Bilgi Testi` uygulama öncesi ön test veuygulama sonrası son test olarak uygulanmıştır. Deney grubu öğrencilerine yapılanbilimsel karikatür içerikli uygulamanın motivasyonlarına etkisini belirlemek amacıyla`Motivasyon Değerlendirme Formu`, bilimsel karikatürler hakkındaki görüşlerini belirlemek için de `Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu` uygulama sonrasındauygulanmıştır. Araştırmada `Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm Bilgi Testi` ile eldeedilen nicel veriler frekans (f) olarak analiz edilmiştir. Motivasyon değerlendirmeformları, yarı yapılandırılmış görüşme formları ve çalışma yapraklarından elde edilenveriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda deney grubuna uygulanan bilimsel karikatürlerle yapılanöğretimin, kontrol grubuna uygulanan yönteme göre öğrencilerde evsel atıklar ve geridönüşüm konularına yönelik farkındalıklarını ve akademik başarılarını artırdığıbelirlenmiştir. Deney grubuna uygulanan bilimsel karikatürlerin, bu gruptakiöğrencilerde atık çeşitlerini daha iyi tanınması, geri dönüşümün çevre kirliliğiniazalttığı ve hangi atıkların geri dönüşümünün olduğu ve olmadığı konularına yönelikfarkındalık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra organik atıklarınkompost olabileceği ve tehlikeli atıkların kontrollü şekilde imha edildiklerikonularında da farkındalık oluştuğu görülmüştür. Ayrıca öğrenciler, bilimselkarikatürlerle yapılan öğretim sonucunda evsel atıklar ve geri dönüşüme yönelikmotivasyonlarının arttığını, işlenen dersi daha çok sevdiklerini, derslerin dahaeğlenceli geçtiğini, başka konu ve derslerde de karikatür kullanılmasını istedikleriniifade etmişlerdir. Ders boyunca yapılan tartışmalarla ise kendi düşünceleriylearkadaşlarının düşüncelerini karşılaştırdıkları ve bu doğrultuda fikirleri birleştirerekyeni bilgiler edindiklerini ve yanlış bilgilerini düzelttiklerini ifade ederek tartışmalarınfaydalı olduğunu belirtmişlerdir. This research was carried out with the aim raising awareness on the Subject ofHousehold Wastes and Recycling in 7th grade students by using worksheets containingscientific cartoons and determining the effect of the used worksheets on the studentsmotivation towards the subject.The research was conducted in accordance with the mixed research method, whereboth quantitative and qualitative data were used together. The research was designedaccording to the quasi-experimental design with pre-tes and post-test control groupsin accordance with its main purpose. The study group of the research was consisted of22 experimental and 22 control group and a total of 44 students in the seventh gradeof a public secondary school in Bafra district of Samsun. The subject of DomesticWastes and Recycling was taught to the experimental group by using worksheetscontaining scientific cartoons, and to the control group by using the method in practice.Both groups completed a total of 8 lesson hours in two weeks, 4 lesson hours per week.Domestic Wastes and Recycling Information Test was applied as pre-test beforeapplication and post-test after application. After the application, in order to determinethe effect of the application of scientific cartoon on the motivation of the experimentalgroup students, the Motivation Assessment Form and so as to determine their viewson scientific cartoons the Semi-Structured Interview Form were applied. In theresearch, quantitative data obtained fron Domestic Wastes and Recycling InformationTest were analyzed as frequency (f). The data obtained from the motivation evaluationforms, the semi-structured interview forms and the worksheets was analyzed withcontent analysis.As a result of the research, it was determined that teaching with scientific cartoonsapplied to the experimental group increased the students' awareness and academicachievement on household waste and recycling compared to the method applied to thecontrol group. It was concluded that the scientific cartoons applied to the experimentalgroup had better recognition of the types of waste among the students in this groupand that the recycling reduced environmental pollution and created awareness aboutwhich wates were recycled or not. In addition to this, it is observed that organic wastescan be composted and that hazardous wastes are disposed of in a controlled manner.Furthermore, students stated that their motivation towards domestic wastes andrecycling increased as a result of teaching with scientific cartoons, they liked the lessonmore, the lessons werw more fun and they wanted to use cartoons in other subjects andcourses. Through the discussions made during the course, the students stated that thediscussions were useful by expressing that they compared their own thoughts and theirfriends' ideas, accordingly they gained new information by combining the ideas, theycorrected their wrong knowledge.
Collections