Bir grup ergenin bazı bireysel farklılıklarının bireysel karar verme süreçleri ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlar ister özel hayatlarında olsun isterse meslek hayatlarında tüm hayatı boyunca karar verme durumları ile karşılaşırlar. Karar verme, olasılıkları ve seçenekler değerlendirip sonuçları takip etme gibi faaliyetleri kapsar. Çözüm için doğru yaklaşım, karar vermeyi gerekli kılan konunun doğru bir şekilde açıklamasının yapılmasıdır. Karar verme davranışı, gerekli olan bilgilerin bir araya getirilebilmesi için amaçların belirlenmesini, bu bilgiler doğrultusunda seçeneklerin oluşturulmasını ve var olan seçenekler arasından amaca en uygun olanının seçilmesini içerir. Genel olarak karar verme, olası seçeneklerden birisini seçmesi olarak da açıklanabilir. Karar verme sürecine etki eden değişkenler kişinin sezgileri, bağımlılık durumu, aile yapısı, akran baskısı, zekası, önyargıları, duyguları, motivasyon durumu, stresleri, kişilik özellikleri ve problem çözme becerileri olarak sıralanabilir. Araştırmacılar, gençlerin ve yetişkinlerin karar verme becerileri ile yakından ilgilenerek, karar verme yetilerinin seviyesini belirleyebilmek için ölçme çalışmaları yapmaktadırlar . Özellikle ergenlerin kişilik gelişimlerinde bu dönemdeki karar verme becerileri önemli bir etkendir. Etkili karar verme konusunda düşük becerilere sahip olan ergenler ergenlik dönemi sonunda kimlikleri ve rolleri ile ilgili ne yapacaklarına dair bunalım içine girerken bu konuda yüksek becerilere sahip ergenler ise sağlıklı bir kişilik oluşturmada güçlük yaşamazlar.Ergenlerin karar verme süreçleri bireysel farklılıklara göre de değişkenlik göstermektedir. Her birey bu karar verme sürecini kendi kişilik özelliğine göre tecrübe edip sonuca varır. Ergenlerin karar verme süreçlerinde zamanı iyi kullanma, desteği içten alma, kendini gerçekleştirebilme, kendine saygı ve benzeri özellikler ergenlerin bu sürecinde önemli rol oynamaktadır. People whether in their private lives or in their professional lives, encounter decision making situations throughout their lives. There may be a problem at a very simple level as well as there may be very complex problems involving many factors. Decision making involves activities such as following results by evaluating possibilities and options. For solution a right approach, the subject requires decision making necessitates to be defined properly.Generally decision making can be defined as a process of preferring one of the possible options. Variables such as intuition of a person, his situation of dependency, family structure, peer pressure, his intelligence, prejudices, emotions, motivation state, stresses, personality characteristics and problem solving skills affect decision making period. By dealing skills of decision making of teenagers and adults closely, researchers make measuring studies to identify their ability level of decision making.Especially decision making abilities in adolescence period is critically important in terms of personality developments of adolescents. Since the adolescents having high abilities in effective decision making, do not experience difficulty in forming a healthy personality; the ones having low abilities can be observed to be in depression about what to do about their identities and roles at the end of adolescence period.Decision making periods of adolescents also show variability according to personal differences. Each individual experinces and results this decision making period according to his own personal characteristics. When we consider related literature, in decision making periods of adolescents using the time well, taking support willingly, self-fulfilment, self-respect and similar characteristics play an important role in this period of adolescents. In this research, the relations between personal decision making periods in adolescents and some personal differences, will be examined.
Collections