Show simple item record

dc.contributor.advisorYavuzer, Nurgül
dc.contributor.authorYildirim Kocakaya, Özlem
dc.date.accessioned2021-05-08T10:16:38Z
dc.date.available2021-05-08T10:16:38Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/671861
dc.description.abstractİnsanlar ister özel hayatlarında olsun isterse meslek hayatlarında tüm hayatı boyunca karar verme durumları ile karşılaşırlar. Karar verme, olasılıkları ve seçenekler değerlendirip sonuçları takip etme gibi faaliyetleri kapsar. Çözüm için doğru yaklaşım, karar vermeyi gerekli kılan konunun doğru bir şekilde açıklamasının yapılmasıdır. Karar verme davranışı, gerekli olan bilgilerin bir araya getirilebilmesi için amaçların belirlenmesini, bu bilgiler doğrultusunda seçeneklerin oluşturulmasını ve var olan seçenekler arasından amaca en uygun olanının seçilmesini içerir. Genel olarak karar verme, olası seçeneklerden birisini seçmesi olarak da açıklanabilir. Karar verme sürecine etki eden değişkenler kişinin sezgileri, bağımlılık durumu, aile yapısı, akran baskısı, zekası, önyargıları, duyguları, motivasyon durumu, stresleri, kişilik özellikleri ve problem çözme becerileri olarak sıralanabilir. Araştırmacılar, gençlerin ve yetişkinlerin karar verme becerileri ile yakından ilgilenerek, karar verme yetilerinin seviyesini belirleyebilmek için ölçme çalışmaları yapmaktadırlar . Özellikle ergenlerin kişilik gelişimlerinde bu dönemdeki karar verme becerileri önemli bir etkendir. Etkili karar verme konusunda düşük becerilere sahip olan ergenler ergenlik dönemi sonunda kimlikleri ve rolleri ile ilgili ne yapacaklarına dair bunalım içine girerken bu konuda yüksek becerilere sahip ergenler ise sağlıklı bir kişilik oluşturmada güçlük yaşamazlar.Ergenlerin karar verme süreçleri bireysel farklılıklara göre de değişkenlik göstermektedir. Her birey bu karar verme sürecini kendi kişilik özelliğine göre tecrübe edip sonuca varır. Ergenlerin karar verme süreçlerinde zamanı iyi kullanma, desteği içten alma, kendini gerçekleştirebilme, kendine saygı ve benzeri özellikler ergenlerin bu sürecinde önemli rol oynamaktadır.
dc.description.abstractPeople whether in their private lives or in their professional lives, encounter decision making situations throughout their lives. There may be a problem at a very simple level as well as there may be very complex problems involving many factors. Decision making involves activities such as following results by evaluating possibilities and options. For solution a right approach, the subject requires decision making necessitates to be defined properly.Generally decision making can be defined as a process of preferring one of the possible options. Variables such as intuition of a person, his situation of dependency, family structure, peer pressure, his intelligence, prejudices, emotions, motivation state, stresses, personality characteristics and problem solving skills affect decision making period. By dealing skills of decision making of teenagers and adults closely, researchers make measuring studies to identify their ability level of decision making.Especially decision making abilities in adolescence period is critically important in terms of personality developments of adolescents. Since the adolescents having high abilities in effective decision making, do not experience difficulty in forming a healthy personality; the ones having low abilities can be observed to be in depression about what to do about their identities and roles at the end of adolescence period.Decision making periods of adolescents also show variability according to personal differences. Each individual experinces and results this decision making period according to his own personal characteristics. When we consider related literature, in decision making periods of adolescents using the time well, taking support willingly, self-fulfilment, self-respect and similar characteristics play an important role in this period of adolescents. In this research, the relations between personal decision making periods in adolescents and some personal differences, will be examined.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleBir grup ergenin bazı bireysel farklılıklarının bireysel karar verme süreçleri ile ilişkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of some personel differences with individual decision making periods
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmDecision making
dc.subject.ytmDecision making process
dc.subject.ytmIndividual difference
dc.subject.ytmDifferences
dc.identifier.yokid10142852
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid459537
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess