İlköğretim kurumlarında yönetici davranışlarının öğretmenlerin mesleklerine yabancılaşmasına etkisi Niğde örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim kurumlarında yönetici davranışlarının öğretmenlerin mesleğe yabancılaşması üzerinde etkisinin olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma Niğde il merkezinde çeşitli resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 335 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örneklemi oluşturan öğretmenlere, Thomson ve Wendt tarafından geliştirilmiş mesleğe yabancılaşma ölçeğinden, Reddin'in 3 boyutlu liderlik ölçeği ile demografik özelliklerden oluşan toplam 50 soruluk bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında değerlendirilerek araştırma hipotezlerin test edilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeğin güvenirliliğini test etmek için Güvenirlilik Analizinden, demografik değişkenlere ilişkin dağılımların belirlenmesinde frekans analizinden, Lider davranışının yabancılaşma üzerinde etkisinin olup olmadığını araştırmak için regrasyon analizinden, lider davranışı alt boyutları ile yabancılaşma alt boyutları arasındaki ilişkilerin ortaya koymak için korelasyon analizinden ve yabancılaşma ve lider davranışı üzerinde etkide bulunan yaş, cinsiyet, medeni durum, branş, kıdem ve okuldaki öğretmen sayısının gibi demografik değişkenlerin etkilerini karşılaştırmada varyans analizinden faydalanılmıştır.Çalışmamız dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çalışmamızla yakından ilişkili olan ilköğretim, öğretmen ve okul yöneticileri kavramın üzerinde kısaca durduktan sonra okul yönetimi kavramı üzerinde durulmuştur. Çalışmanın ikinci bölümünde lider davranış biçimleri, liderlik kuramları açıklanmıştır. Üçüncü bölümde yabancılaşma türleri, örgütsel yabancılaşma, mesleğe yabancılaşma ve öğretmenlerde mesleğe yabancılaşma kavramları açıklanmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise lider davranışı ve yabancılaşma arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla anketin sonuçları hakkında bilgi verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Eğitim Yönetimi, Yabancılaşma, Liderlik The goal of this study is to investigate whether there is an effect of administrators behaviours on the alienation of teachers to work in primary education institutions. The research was applied to 335 teachers who work in several public primary schools in Niğde province. A 50-question questionnaire, which consists of demographic characteristics, Reddin?s 3 dimensional leadership scale and the scale of alienation to work which was developed by Thomson ve Wendt, was applied to the sample participants. The data which was obtained was evaluated in the program of SPSS and research hypotheses were tested. In this study, reliability analysis was used to test the reliability of the scale; frequency meter to identify the distrubition of demographic variants, regression analysis to research whether there is an effect of leader behaviour on alienation to work; correlation analysis to find out the relationship between sub-dimension of leader behaviour and alienation to work; variance analysis to compare the effects of demographic variants, which affect alienation and leader behaviour, such as age, gender, marital status, branch, seniority and number of teachers at school.The study consists of four main sections. In the first part the concept of school management was emphasized after emphasizing on concept of primary education, teachers and school administrators which are closely related to our study. In the second part of the study leader behavior styles, leadership theories were explained. In the third section, the types of alienation, the concepts of organizational alienation, alienation from the profession and alienation from the profession at teachers were explained. In the last part of the study, It was given information about the result of the questionaire in order to identify the relationship between leader behaviour and alienation from profession.Key Words: Education Management, Alienation, Leadership
Collections