Francisco De Goya`nın `3 Mayıs Katliamı` adlı yapıtı üzerine -Ölüm, ölüm korkusu ve yaşam- olularının plastik sorunsalı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, Francisco De Goya'nın `3 Mayıs Katliamı` adlı yapıtı üzerine -ölüm, ölüm korkusu ve yaşam- olgularının plastik sorunsalları irdelenmiştir. Bu irdelemede, toplumsal, kişisel ve kültürel etkenler üzerinde durularak adı geçen resmin biçim ve içerik çözümlemelerine gidilmiştir. Fransız Devrimi'nin yaşandığı döneme rastlayan `3 Mayıs Katliamı` adlı resim, Napolyon'un ordusunun İspanya'yı işgal etmesinin sonucunda ayaklanan yurtseverlerin kurşuna dizilmesini betimlemektedir. Resmin konusu tarihsel açıdan gerçektir. Bunun yarımda, Goya'nın yoğun duyarlılığım yansıtan resim, sanatçının yaşadığı ortamdan kişisel etkilenimini de açığa çıkarır. Kültürel açıdan Romantik çağın gereklerini resmine yansıtan Goya, bu bağlamda Romantiktir. Çalışmada, `3 Mayıs Katliamı` adlı yapıt üç boyutta (kişisel, toplumsal, kültürel) ele alınmış ve incelenmiştir. Sonuçta her sanatçı gibi Goya'nın da, çağının tanığı olduğu bir gerçektir. Ancak, Romantik dönemde bu tanıklığa sanatçının bireysel duygularının da katılmasıyla olayın yapıta daha dramatik bir şekilde yansıdığı görülmektedir. Goya'nın, bu resmi bir geçiş dönemini yansıtmaktadır. İdealizmden, Dışavurumculuğa Romantizm'in duygu çizgisiyle taşındığı gözlenmektedir. SUMMARY The phenomenons of the death, the fear of death and the life itself are the main concern of the Francisco De Goya's most paintings. The aesthetic problems of the Francisco De Goya's master piece named `Shooting of the Rebels of May 3, 1808` has been examined in the countext mentioned above in this thesis. The `May 3, 1808` which is the extension of the French Revolution, illustrates the shooting of patriots who revolted againts the occupation of Spain by the Napoleon Forces. The theme of picture is real which reflects the full emotions of Goya, exposes the personel influence of artist from his era. Goya, who reflects the realities of his age in this picture, is a romantic from the cultural perspective. The `May 3, 1808` has been examined in three contexes (cultural, personal and social). Finally, it may be concluded that Goya was a witness of his age like other artists. Therefore, it has been seen that the theme of the picture involving Goya's personel feelings and witnessing of his era was reflected much more dramatically. Another aspect of this picture by Goya is that it reflectes a transition period. In this context, Romantisizm is tranferred from Idealism into Expressyonism by means of emotions.
Collections