Dynamics of literature in a second language teaching and learning process
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Edebiyatın temel unsurlarının dil öğretim sürecinde kullanılması altı ana bölümde incelenmiştir. İlk iki bölüm, çalışmanın temelini oluşturmak üzere, metin ve işlevselliği, edebiyat ve özellikleri nedir sorularına cevap vermek amacıyla düzenlenirken, üçüncü bölümde Hatay'da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı üç ilköğretim ve üç lisede okutulan İngilizce ders kitaplarındaki edebiyatın yeri ile ilgili yapılan bir araştırma yer almaktadır. Geriye kalan 3 bölümde, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda kullanılan İngilizce ders kitaplarındaki edebi materyallerin eksikliğinin önemini vurgulamak için edebiyatın dil eğitiminde işlevselliğine `neden, nasıl, ne zaman edebiyat kullanılmalı` sorularıyla cevap aranmaktadır. Sonuçta, edebiyatın bir çok nedenden dolayı dil öğretim sürecinin doğal bir parçası olduğu sonucuna varılmıştır. Özellikle dilin, yaratıldığı kültürle, direkt olarak da edebiyatla yakın bir ilşkisi vardır. Bundan dolayı ideal bir ders kitabının doğal olarak öğrenciye dilin özü olan kültürü, buna bağlı olarak edebiyatı da içermesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Oysaki Milli Eğitime bağlı okullarda ders kitapları için yapılan araştırmada edebiyata az önem verildiği ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Metin, Edebi Metin, Edebi olmayan Metin, Edebiyat, İngilizce Ders Kitabı. Insertion of the dynamics of literature and literary text into ELT classes has been mainly studied in six different parts. While the first two parts are arranged to answer the questions what is tex.t and its function and what is literature and its qualities to determine the background of the study in general, the third part is mainly considered to cover an examination of elements of literature in coursebooks used in three primary and three high schools of Ministry of National Education in Antakya. And the rest three parts are expected to shed light upon the questions of why, when and how literature is to be used in ELT classes in general so as to bring out a necassary emphasis upon the lack of materials of literature in the coursebooks used in some schools of Ministry of National Education. Finally, we come to conclusion that elements of literature are favourable and natural unit of a language teaching process for various reasons. First language has a direct link with the source of culture out of which it is developed and automatically a link with its own literature. Thus, an ideal language teaching coursebook is naturally expected to provide the learner with the essence of the language that is; culture and literature. However, an examination of the coursebooks used in schools of Ministry of National Education has led us to the idea that elements of literature are paid very little attention.Ill Key Words: Text, Literary Text, Non-Literary text, Literature, English Coursebooks.
Collections