Öğretmenlerin Eğitim Müfettişlerinin denetim stillerine ilişkin algıları ile güven düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETÖĞRETMENLERİN EĞİTİM MÜFETTİŞLERİNİN DENETİM STİLLERİNE İLİŞKİN ALGILARI İLE GÜVEN DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİBALCI, SuphiYüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim DalıTez Danışmanı: Doç. Dr. Mesut SAĞNAKEkim, 2012; XVII + 166 sayfaBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin müfettişlerin denetim stillerine ilişkin algıları ile güven düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştımanın verileri Hatay il merkezindeki 26 ilköğretim okulunda görevli 541 öğretmenden elde edilmiştir. Öğretmenlerin eğitim müfettişlerin denetim stillerine ilişkin algıları araştırmacı tarafından geliştirilen ?Denetim Stili Ölçeği?, güven düzeyleri ise Hoy ve Tschannen-Moran tarafından geliştirilen ?Çok Amaçlı Güven Ölçeği? aracılığıyla ölçülmüştür.Araştırmanın sonuçları öğretmenlerin eğitim müfettişlerinin denetim stilini yönlendirici olarak algıladıklarını ortaya koymuştur. Öğretmenler müfettişlerin yönlendirici stili sık sık, yönlendirici olmayan stili bazen ve işbirlikli stili nadiren kullandıklarını algılamaktadırlar. Örgütsel güvene ilişkin bulgular öğretmenlerin güven düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Öğretmenler en çok okul müdürüne güvenirken, meslektaşlarına çok fazla, öğrenci ve velilere ise kısmen güvenmektedir. Algılanan denetim stili ile güven düzeyi arasında yapılan korelâsyon analizi, yönlendirici olmayan denetim stili ile güven arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. İşbirlikli denetim stili ile güven düzeyi arasında da düşük düzeyde pozitif bir ilişki; yönlendirici denetim stili ile güven düzeyi arasında ise düşük düzeyde negatif bir ilişki bulunmuştur. Yönlendirici olmayan denetim stilinin örgütsel güvenin önemli bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Eğitim denetimi, denetim stilleri, örgütsel güven, öğretmen, müfettiş ABSTRACTTHE RELATIONSHIP BETWEEN TEACHERS? PERCEPTIONS ON SUPERVISORS? SUPERVISORY STYLES AND TRUST LEVELSBALCI, SuphiMaster?s Thesis, Department of Educational SciencesSupervisor: Assoc. Prof. Dr. Mesut SAĞNAKOctober, 2012; XVII + 166 pagesThe purpose of this study was to examine the relationship between the perceptions of teachers on supervisors? supervisory styles and teachers? trust levels. Data was collected from 541 teachers at 26 primary schools in the center of Hatay province in Turkey. Perceptions of teachers on supervisors? supervisory styles were measured by ?Supervisory Styles Scale? which was developed by the researcher and teachers? trust levels were measured by ?Omnibus T-Scale? developed by Hoy and Tschannen-Moran.Results revealed that teachers perceived their supervisors? supervisory style as directive. Teachers perceived that directive behaviors were used frequently, nondirective behaviors were used sometimes and collaborative behaviors were used rarely by supervisors. Findings on organizational trust indicated that teachers? trust levels were high. Teachers trusted their principals most, then their colleagues strongly and then their clients relatively. The correlation analysis of teachers? perceived supervisory styles and trust levels indicated that there was a low positive correlation between nondirective supervisory style and organizational trust. There was also a low positive correlation between collaborative supervisory style and organizational trust. However, a low negative correlation was found between directive supervisory style and organizational trust. Among these three supervisory styles, only nondirective supervisory style was a significant predictor of organizational trust.Keywords: Instructional supervision, supervisory styles, organizational trust, teachers, supervisors
Collections