İlköğretim beşinci sınıf matematik dersinde üstbiliş stratejileri kullanımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 5. sınıf Matematik dersi problem çözme sürecindeuygulanan üstbiliş stratejilerinin, öğrencilerin başarılarına, yürütücü biliş becerilerine vetutumlarına etkisini incelemektir.Araştırmanın pilot çalışması, 2011-2012 eğitim-öğretim yılının birinci yarıyılındaErzurum-Horasan İnkılâp İlköğretim Okulunda toplam 56 öğrenci ve birbirine denk iki sınıfile yürütülmüştür. Bu sınıflar; matematik dersi problem çözme sürecinde üstbilişstratejilerin uygulandığı deney grubu ve matematik dersi problem çözme sürecinde normalprogramın uygulandığı kontrol grubu olarak atanmıştır. Araştırmada öğrencilere, başarı testi,yürütücü biliş becerileri ölçeği ve matematik dersine yönelik tutum ölçeği uygulanmıştır. Buölçekler öğrencilere çalışmadan önce ön-test, çalışmadan sonra da son-test olarakuygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde bağımlı bağımsız t testikullanılmıştır.Bu şekilde ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapıldıktan sonra 2011-2012 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında Kayseride Şehit Levent Çetinkaya İlköğretimOkulunda toplam 75 öğrenci üzerinde aynı ölçeklerle esas uygulamaya geçilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ulaşılan sonuçlar aşağıdaki gibi sıralanabilir:Üstbiliş stratejilerinin uygulandığı deney grubu ile normal programın uygulandığı kontrolgrubu arasında öğrencilerin başarılarını ölçmek için yapılan başarı ön testinden elde edilenpuanlara göre iki grup arasında uygulama öncesi anlamlı bir fark bulunamamıştır. Başarı testison testinden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin erişilerinde deney grubu lehine anlamlıbir fark elde edilmiştir.Üstbiliş stratejilerinin uygulandığı deney grubu ile normal programın uygulandığı kontrolgrubunun ön test ve son test sonuçlarına göre yapılan analizlerde öğrencilerin yürütücü bilişbecerileri ve matematik dersine karşı tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkelde edilmiştirÖğrenci görüşleriyle ilgili kompozisyonlar incelendiğinde ise deney grubu öğrencileriningeometriye ve matematik dersine karşı tutumlarında olumlu yönde bir artış olduğu tespitedilmiştir. Bu artışın temel nedeninin öğrencilerin kendilerine olan öz güvenlerininartmasından kaynaklandığı söylenebilir. Ayrıca bu öğrencilerin; problem çözmenin öneminianlama, problemi anlama, plânlı çalışma,problem çözme sürecini kontrol etme ve farkındaolma becerilerini de kazandıkları gözlemlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Üstbiliş, Matematik, Problem Çözme, Başarı, Tutum The purpose of this study is to examine the effect of metacognitive strategies which isimplementing in the problem solving process to students? achievement, students?metacognitive abilities and the attitude of the students for mathematical studies in fifth classat primary school. This study has been conducted with totaly 54 students in two classesequivalent to each other in the first term of 2011-2012 academic year in ?nkılap PrimarySchool. Their equality is determined by the teachers? views and the students? points, takenfrom the examinations at the end of the ninth unit for mathematical study course. Theseclasses are divided into two groups: experimental group which students implement themetacogntive strategies in mathematical problem solving process, and control group whichstudents implement tradational method in mathematical problem solving process. Studentachievement test, metacognitive ability test and the scale of the attitude of the students forteaching mathematical studies are applied to the students during the study. Scales are appliedto the students before the practice as a pre test and after the practice as a post test.Foranalyzing the data, t test has been used. After the validity and reliability of the scales in thisway in the second semester of 2011-2012 academic year ?ehit Levent Çetinkaya PrimarySchooll in Kayseri on a totol of 75 students started the application based on the same scales.At the end of the study following findings are obtained;1. According to the points obtained from pre-achievement test which is applied in order tomeasure achievements of the students, to whom metacognitive strategies is applied and towhom traditional approach is applied, there isn?t a significiant difference between these twogroups before the practice. Acording the findings of the student achievement post-test, there isa significiant difference in srudents? achievement in favor of the experimental group.2. According to the pre-test and post-test results of control group, to whom traditionalapproach is applied and experimental group, to whom metacognitive strategies is applied,there is a significant difference in students? metacognitive abilities in favor of theexperimental group.3. According the pre-test and post-test results of control group, to whom traditional approachis applied and experimental group, to whom metacognitive strategies is applied, there is asignificiant difference in students? attitudes to the mathematical studies course in favor of theexperimental group.4. When the compositions about the students? views were examined, a positive increase hasbeen found in the attitudes of students in the experimental group toward geometry andmathematics. It?s likely to claim that this increase mainly results from the increase in tudents?self confidence. In addition, it is observed that the students have acquired the abilities ofunderstanding the importance of problem solving, understanding the problem, planned study,controlling the problem and awareness.Key Words:Metacognition,mathematics,problem-solving,achievement,attitude
Collections