İlköğretim sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde aktif öğrenme modelleri, öğrenci ve öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılandırmacı yaklaşımı temel alan yeni müfredat programı ile öğrenci, öğretim ortamında öğretmen tarafından anlatılanları olduğu gibi alan pasif alıcı olmaktan çıkmış ve öğretim sürecinin merkezine yerleşmiştir. Yapmış olduğum bu çalışmada, Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde kullanılabilecek, öğrenciyi öğretim sürecinin merkezine alan ve onu öğretim ortamında aktif kılabilecek aktif öğrenme modellerine değindik. Bu çalışma sosyal bilgiler öğretimi ve aktif öğrenme ile ilgili kaynakların taranması ile Ankara İli Yenimahalle İlçesi ilköğretim okullarında anket çalışması yapılarak hazırlanmıştır. Anket uygulaması ile aktif öğrenme modellerinin öğretmen ve öğrencilerce kullanım düzeyi, bu modellerin avantaj ve dezavantajları ile öğrencinin ilgisi ve dolayısıyla başarısına etkisini öğrenci ve öğretmen görüşleri doğrultusunda tespit etmeye çalıştık. The student with the constractive approach, which is based upon the news curriculum, if from now on out of the passive intaker mood, but in the centre of teaching process. The student?s being in the centre of the education and teaching system requires the usage of active learning models. Thanks to active learning models, the student attends to the real process of learning by experiencing and practicing, takes the responsibility of learning, is going to be more integrated, and by this way the students information will be permanent. İn this study, the social sciences course is going to be used in the teaching of history, and it started that, the student is in the centre of teaching process and the active learning models. Also it?s started that why the social sciences are very important and significant in teaching history, by the way the teachers are advised about the points that they have to be careful during the application of these models. This study is applied in the primary schools located in Ankara province, Yenimahalle town in a way of survey and the survey?s main topic are social sciences teaching of history, and the scanning of the active learning. It?s tried to be determined by the surveys that, in what ways and in which frequency that the active learning models are used by the teachers and students, and the level of advantages and disadvantages of these methods and the student?s interests and the effect to their successes through the teacher and the student?s point of views.
Collections