Sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık düzeyleri ile öğrencilere aktarmak istedikleri değerlere ilişkin görüşleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geleneksel vatandaşlık kavramının küreselleşmeyle birlikte geçirmiş olduğu dönüşümle ortaya çıkan yeni vatandaşlık tiplerinden birisi de küresel vatandaşlıktır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin eğitim üzerindeki etkisiyle birlikte `küresel vatandaş olmak` öğretmenler üzerine yüklenen önemli bir sorumluluk haline gelmektedir. Öğretmenlerin toplumun yaşantısına yön verme, refah seviyesini yükseltme ve devlet bekasını sabit kılmada önemli rol oynaması sebebiyle bu sorumluluk ciddi bir önem arz etmektedir. Dolayısıyla değerler eğitiminin önem kazandığı günümüzde, öğretmenlerin üstlenmiş olduğu küresel vatandaşlık sorumluluğunun düzeyi ve değişen değerlerinin belirlenmesi, evrensel duyarlılık ve sorumluluk sahibi özgün bireylerin yetiştirilmesinde önemli rol oynamaktadır.Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık düzeyleri ile öğrencilere aktarmak istedikleri değerlere ilişkin görüşleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada, Şahin ve Çermik tarafından (2014) hazırlanan `Küresel Vatandaşlık Ölçeği`; Schwartz'ın değer sınıflandırması kullanılarak Kuşdil ve Kağıtçıbaşı (2000) tarafından hazırlanan `Değer Tercihleri Ölçeği` veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas İli Şarkışla ilçesine bağlı merkez ve köy okullarında 2014-2015 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verileri bilgisayar ortamında SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık düzeyleri farklı değişkenlere göre incelenmiş ve araştırma sonucunda, öğretmenlerin küresel vatandaşlık düzeylerinin mesleki kıdem ve sivil toplum örgütlerine üyelik değişkenlerine göre anlamlı bir fark gösterdiği görülmüştür. Aynı zamanda sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık düzeyleri ile en çok evrenselcilik olmak üzere öz yönelim, güç, güvenlik, geleneksellik, uyarılım değerleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Küreselleşme, Küresel Vatandaşlık, Değerler, Değer Eğitimi, Sınıf Öğretmenliği One of the recent citizenship types that have emerged with the transition of traditional citizenship concept along with globalization is global citizenship. With the effect of the developments in information and communication technologies on education, `being a global citizen` has become an important responsibility laid on teachers. This responsibility is very important since teachers have an important role in leading social life, improving the level of welfare and keeping the continuity of the state. Thus, today, with the growing importance of values education, determining the level of global citizenship responsibility undertaken by teachers and the changing values plays an important role in raising individuals who have global sensitivity and responsibility.The purpose of this study is to find out the association between primary school teachers' global citizenship levels and their views on the values they want to pass on to their students. `Global Citizenship Scale` prepared by Şahin and Çermik (2014) and `Value Preferences Scale` prepared by Kuşdil and Kağıtçıbaşı (2000) by using Schwartz's value classifications were used as data collection tools. The universe of the study consisted of primary school teachers working in the second semester of the academic year 2014-2015 in the town center and village schools of Şarkışla town of Sivas. The data collected was analyzed by using SPSS package program on a computer. In the study, primary school teachers' global citizenship levels were examined in terms of different variables and the results of the study showed that the teachers' global citizenship levels showed a significant difference in terms of the variables of professional seniority and affiliation to non-governmental organizations. In addition, a significant difference was found between primary school teachers' global citizenship levels and their values of universalism, self-orientation, power, safety, traditionalism and stimulation, with the highest significance in the values of universalism. Key Words: Globalization, Global Citizenship, Values, Values Education, Primary School Teaching
Collections