İlkokul fen bilimleri dersinde laboratuvar kullanımının öğrencilerin tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde `Mikroskobik Canlılar ve Çevremiz` ünitesinde laboratuvarda araç gereç kullanarak ders işlemenin öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisinin olup olmadığı amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini, 2015–2016 eğitim öğretim yılı Kayseri ili Yeşilhisar ilçesi Ziya Gökalp İlkokulunda bulunan 4 farklı dördüncü sınıf şubesindeki öğrencilere ön test yapılarak belirlenen 2 farklı şubedeki 45 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma bu öğrencilere 9 ders saati boyunca uygulanmıştır. Araştırmada 4/C sınıfında öğrenim gören 23 öğrenci deney grubunu,4/D sınıfında öğrenim gören 22 öğrenci kontrol grubunu oluşturmaktadır. Deney grubunda dersler laboratuvarda ders araç gereçleri kullanılarak işlenmiş, kontrol grubunda ise dersler sınıf ortamında fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan etkinlikler ile işlenmiştir. Araştırmada, ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen yöntem olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak, fen bilimleri tutum ölçeği, bilimsel süreç becerileri testi ve araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı testi ön test ve son test olarak deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş ve verilerin analizi bağımlı ve bağımsız gruplar t-testi ile aritmetik ortalama kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen verilerin yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi temel alınmıştır. Araştırma sonuçları incelediğinde deney ve kontrol gruplarından elde edilen ön test ve son testlere göre gruplar arasında akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve fen bilimleri dersine yönelik tutum bakımından deney grubu lehine anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre fen bilimleri dersinin laboratuvarda ders araç gereci kullanılarak işlenmesi, ilkokul dördüncü sınıf düzeyinde öğrencilerinin akademik başarılarında, bilimsel süreç becerilerinde ve fen bilimleri dersine yönelik tutumlarında olumlu etki yaptığı istatistiksel olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre fen bilimleri dersinin laboratuvarda ders araç gereci kullanılarak işlenmesi önerisinde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Fen Bilimleri, Laboratuvar, Ders Araç Gereci, Mikroskop ve Mikroskobik Canlılar, Akademik Başarı, Tutum, Bilimsel Süreç Becerileri. In this study, it is aimed to determine the effect of using tools in the unit of microscopic organism and environment on the attitudes of students towards science, scientific process skills and academic avhievement of the students in 4th grade in science lesson. For this study, two different branches were determined by pre-testing the students in four different fourth grade branches in Ziya Gökalp Primary School in Yeşilhisar district of Kayseri in 2015-2016 academic year. The sample of this research consists of 45 fourth grade students in these two branches. The research was applied to these students for nine lessons. In this research, 23 students in the branch of 4C consisted of the experimental group and 22 students in the branch of 4D class consisted of the control group. While in the experimental group, the lessons were taught using laboratory equipment, in the control group, the lessons were taught in the classroom with the activities in the science curriculum. Pre-test, post-test and control group quasi-experimental desing were determined as the method of this study.As a data collection tool, science attitude scale, scientific process skills test and academic achievement test developed by the researcher were applied for pre-test and post-test to experimental and control groups. The obtained data were analyzed by using SPSS statistical program that the analysis of these data was conducted by using the arithmetic average dependent and independent groups T-test. The interpretation of the obtained data is based on the 0.05 significance level.When the results of the study were examined within pretest and posttest obtained from experimental and control groups, it was found that there was a significant difference between the groups in terms of academic achievement, scientific process skills and attitude towards science course in favor of the experimental group. According to these results, it was statistically determined that teaching science course by using materials in the laboratory has a positive effect on the academic achievement, scientific process skills and attitudes of science students at the fourth grade level of elementary school.According to the findings, it was suggested that the science course should be taught in the laboratory by using the course equipment.Key Words: Science, Laboratory, Course Tools, Microscope and Microscopic Organisms, Academic Achievement, Attitude, Scientific Process Skills.
Collections