Okul müdürlerinin öğretimsel liderliği, öğretmen öz-yeterliği ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son dönemde eğitim yönetimi alanında eğitim ve eğitim kurumlarının toplumsal hedeflere erişme konusundaki işlevine ilişkin akademik vurgu giderek artmaya başlamıştır. Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Programında yapılan bu tezin amacı, eğitim kurumlarının başarısının somut ölçüsü olarak kabul edilen öğrenci başarısı ile okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ve öğretmenlerin öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama yöntemiyle yapılan bu araştırma, Konya merkez ilçelerinde (Karatay, Selçuklu, Meram) bulunan 32 ortaokulda 594 öğretmenin katılımıyla yapılmıştır. oluşturmaktadır. Örnekleme alınacak öğretmenlerin görev yaptığı okulların belirlenmesinde 2013 SBS başarı puanı esas alınmıştır. Her bir merkez ilçeden SBS puan sırlaması yüksek olan okullarla başarı sırlamasında alt sıralarda yer alan okullar saptanmış bu okullarda çalışan toplam 1.917 öğretmenin %31'i katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmada veriler, yüz yüze görüşme yoluyla soru formu aracılığıyla toplanmıştır. Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları anketi ve Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği aracılığıyla veriler elde edilmiş, SPSS 15.0 istatistik paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışmada öğrenci puanları ile öğretmen öz-yeterliğinin toplam puanı arasında (r=.150) düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrenci katılımını sağlamaya yönelik öz-yeterlik (r=.194), öğretim stratejilerine yönelik öz-yeterlik (r=.113) ve sınıf yönetimine yönelik öz-yeterlik (r=.116) alt boyutları ile öğrenci başarısı arasında da düşük düzeyde anlamlı ilişkinin olduğu saptanmıştır. Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını sergilemeleri ile öğretmen öz-yeterliği arasında orta düzeyli (r=.340) anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğretmen öz-yeterliği, öğrenci başarısının anlamlı bir yordayıcısı olduğu (t=4.128, p=.000), ancak öğretimsel liderliğin tek başına doğrudan öğrenci başarısını açıklamada anlamlı yordayıcı olmadığı görülmüştür. Recently, the academic emphasis, concerning the function on accessing to the social objectives of education and training institutions in the field of educational administration, gradually began to increase. The purpose of this thesis, which was carried out in Education Administration, Supervision, Planning and Economics Program, is to examine the relationship between student achievement that is considered as a concrete measurement of the success of educational institutions, instructional leadership behaviors of school principals and self-efficacy beliefs of teachers. This research that was conducted by the method of relational survey with the participation of 594 teachers in 32 secondary schools in the central districts of Konya (Karatay, Selçuklu, Meram). The SBS achievement scores of 2013 are based on determining the schools of the participant teachers. Schools with high score and lower rankings with SBS in each central district were identified and 31% of the total 1,917 teachers working in these schools were determined as participants. The research data was collected through face to face interviews and a questionnaire. The data has been gathered by employing school principals' instructional leadership behaviors survey and teachers self-efficacy scale and analyzed by means SPSS 15.0 statistical software package. In the study, between students scores and the total score(r = .150) of teacher self-efficacy a significant relationship at low levels was found. A meaningful relationship at lower level was found between the sub-dimensions of teacher self-efficacy, self-efficacy for student engagement(r=.194), strategies for teaching self-efficacy (r=.113), self-efficacy for classroom management (r = .116) and student achievement. A moderate meaningful relationship was observed between the exhibit of instructional leadership behaviors of school principals and teachers self-efficacy (r = .340). Teacher self-efficacy was seen to have a significant effect in explaining the achievement of the students(t=4.128, p=.000), but the instructional leadership was observed to have no significant impact.
Collections