Ortaokullarda şiddet ve okul iklimi arasındaki ilişki (Konya ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin şiddet ve okul iklimi ile ilgili algılarını cinsiyet, sınıf düzeyi, belge durumu, ailedeki birey sayısı, aile gelir düzeyi, annenin ve babanın eğitim düzeyi değişkenleri açısından inceleyerek aralarındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Bu araştırmanın evrenini Konya ili Merkez Karatay, Meram ve Selçuklu ilçesi sınırları içinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ortaokullarda 2013/2014 Eğitim-Öğretim yılında okuyan 38110 5.ve 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu evrenden random tekniği ile seçilen 3 ortaokuldan (Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerinden birer adet ortaokul) 704 tane 5.ve 6. sınıf öğrencisi oluşturmuştur.Araştırma verilerinin istatistiksel analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Tukey HSD Post Hoc testi kullanılmıştır. Farklılıkların anlamlılığının test edilmesinde anlamlılık düzeyi α=.05 olarak kabul edilmiştir. Bu araştırmada öğrencilerin şiddet algı düzeylerini belirlemek için kullanılan Şiddet Ölçeği, 29 sorudan ve 4 boyuttan oluşan 5'li Likert tipi bir ölçektir. Okul iklimi algı düzeyini belirlemek için kullanılan Okul İklimi Ölçeği ve 33 sorudan ve 6 boyuttan oluşan 5'li Likert tipi bir ölçektir. Bu ölçekler Akman 2010 tarafından da kullanılmıştır.Araştırmamızda ortaokul 5. ve 6. Sınıf öğrencilerinin şiddet ve okul iklimi algıları şu şekilde bulunmuştur: Şiddet genel algısında cinsiyet ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmuştur, sınıf düzeyi, alınan belge, ailedeki birey sayısı, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. Okul İklimi genel algısında ailedeki birey sayısı değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur, sınıf düzeyi, alınan belge, aile gelir düzeyi, ailedeki birey sayısı, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bulgulara göre: Öğretmen-öğrenci ilişkisi algısı ve idare algısı yükseldikçe fiziksel ve genel şiddet algısı düşüyor. Öğrenciler arası ilişkiler algısı ve güvenlik ve düzenlilik algısı yükseldikçe fiziksel, genel şiddet algıları ile öfke algısı düşüyor. Anne-baba, toplum ve okul arası ilişkiler algısı ve okul iklimi algısı yükseldikçe fiziksel ve genel şiddet algısı düşüyor.Anahtar Sözcükler: Ģiddet, okul iklimi The purpose of this research is to examine the perception of the secondary school 5th and 6th grade students about violence and school climate in terms of gender, school grade level, the achievement certificate received, number of family members, family income level, educational level of parents and establish the relation between them.This research is a descriptive study in which scanning model is used. The universe of this research is 38110 5th and 6th grade students who are students of public schools in 2013/2014 academic year, in borders of center Karatay, Meram and Selçuklu towns of Konya. The sample of the research is 704 5th and 6th grade students from 3 secondary scholls which are randomly selected (one secondary school from each towns; Karatay, Meram and Selçuklu). In statistical analysis of the research data, frequency, percentage, average, t-test, Analyses of Variance (ANOVA) and Tukey HSD Post Hoc are used. Statistical significance is assumed to be α=.05 to test the significance of differences.In this research, Violence Scale is used to determine the violence perception level of the students which is a quinary Likert type scale with 29 questions and 4 dimensions. School Climate Scale is a quinary Likert type scale with 33 questions and 6 dimensions. These scales had been used by Akman in 2010.At the end of the research violence and school climate perception of the 5th and 6th grade students are established as: According to gender and family income level variables, there is significant difference in violence general perception while there is no significant difference according to school grade level, the achievement certificate received, number of family members, educational level of mother and father. According to number of family members there is significant difference in school climate general perception while there is no significant difference according to school grade level, the achievement certificate received, family income level, number of family members, educational level of mother and father.According to findings: The higher teacher-student relation perception and administration perception, the lower physical and general violence perception. The higher relation between students perception and security and system perception, the lower general violence perception and anger perception. The higher relation between parents, society and the school perception and the school climate perception, the lower physical and general violence perception.Key Words: violence, school climate
Collections