Okul yöneticilerinin e - liderlik yeterlikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bilgi toplumu olarak nitelendirilen günümüzde okul yöneticile-rinin e-liderlik (sanal liderlik) yeterliliklerinin ne düzeyde olduğunu belirlemektir. Okul yöne-ticilerinin e-liderlik yeterliliklerinin ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmada betimsel yöntemlerden olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Konya ili Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerinde görev yapmakta olan ilkokul ve ortaokul yöneticileri (müdür, müdür başyardımcısı, müdür yardımcısı) oluşturmaktadır.Veri toplama araçlarının hazırlanmasında, Blau ve Presser'in (2013) `Okul müdürleri-nin E-liderliği: bir okulun bilgi yönetim sistemi ile okul etkililiklerinin artırılması.` Çalışma-sından ve Managerial Leadership Roles (Hart ve Quinn, 1993), yöneticilerin liderlik rolleri çalışmalarından faydalanılmıştır. Alan taraması sonucunda araştırmanın amacına uygun özel-liklere sahip bir ölçek geliştirilmiş ve ölçeğin araştırmaya uygunluğu konusunda alan uzman-larının görüşleri alınmıştır. Hazırlanan veri toplama aracına son sekli verildikten sonra güve-nirlik çalışması için 2014-2015 akademik yılında Konya Merkez ilçelerindeki ilkokul ve orta-okul yöneticilerine uygulanmıştır. Konya merkez ilçelerinde toplamda 726 yöneticiden 533 tanesine ulaşılmıştırE-liderlik ölçeğin geçerlilik ve güvenirlilik analizleri kapsa¬mında öncelikle açımlayıcı (explatory) faktör ana¬lizi ve madde analizi çalışmalarına yer verilmiş, daha sonra doğrulayıcı (confirmatory) faktör analizi çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Okul yöneticilerin e-liderlik öl-çeğinin Cronbach Alpha katsayısı güvenilir değerlere sahip bulunmuştur Yapılan analiz sonu-cunda, verilerin KMO değerinin mükemmel olduğu saptanmıştır. Ölçeğin toplam açıkladığı varyans oranı ise yeterli olarak kabul edilebilir orandadır. Analiz sonucunda hesaplanan uyum indeksleri yeterli düzeyde olduğu ifade edilebilir. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin, e-liderlik yeterliliklerini çoğu zaman gös-terdiklerini düşündükleri görülmüştür. Okul yöneticilerinin, e-liderlik alt başlıklarında belir-tilen davranışları çoğu zaman sergilediklerini düşündükleri belirlenmiştir. Okul yöneticile-rinin e-liderlik yeterliliklerinin yeterli düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: E-liderlik, Okul yöneticisi, Sanal liderlik, Liderlik, Teknoloji, Eğitim The purpose of this study is to state the level of school administrators' efficiency about virtual leadership (e-Leadership) while the period of transition in information society. Tech-nology is used in all areas nowadays. The workgroup of this research constitutes by mana-gers(director, deputy manager) of primary and secondary schools Karatay, Meram and Sel-cuklu which are Konya's districts. While the preparation of the data collection tools, the study of Blau and Presser (2013)'' e-leadership of school principals: increasing school effectiveness by a school data management system''Managerial leadership roles (Hart ve Quinn, 1993) and the studies of principals leadership roles were utilized. A scale which is appropriate in accordance of this research's purpose was developed ın consequence of field scanning and domain experts' opi-nions about the suitability of this scale were taken. After putting the last touches on the data tool was prepared, it was applied on principals who worked in primary and secondary schools in Konya's central districts in 2014-2015 academic years. It was understood that totally in konya's central districts there were 726 principals. And 533 of them were reached from these 726.As part of the e-leadership scale's validity and reliability, first expletory analysis and item analysis studies was included. And then confirmatory factor analysis studies were imp-lemented. e-leadership attitude of principals scale's Cronbach alpha parameters was also cal-culated which was found as trusted. as a result of analysis the KMO value of scale was ac-cepted.At the end of the analysis we can say that all of fit indices are efficient enough.The results of this study show us school principals think that they usually show their e-leadership efficiency. School principals think that they usually display behaviours under the subtitles of e-leadership. And it is determined School principals competence of e-leadership is efficient enough.Key words: e-leadership, school principals, virtual leadership, leadership, technology, educa-tion.
Collections