Yöneticinin karar alma koordine etme ve iletişim süreçlerinin işleyişindeki yeterliliklerinin öğretmen görüşüne göre incelenmesi: Konya ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilim ve teknoloji alanında yaşanan değişme ve gelişmeler, insan ihtiyaçlarının değişmesi, eğitimcileri ve dolayısıyla okul yöneticilerini daha duyarlı olmaya zorlamaktadır. Önümüzdeki yıllarda eğitim alanında meydana gelecek değişiklikler ; modern okulun, üç yüzyılı aşkın bir süre önce kitapların basılmasıyla ortaya çıkışından bu yana görülen değişikliklerden daha büyük olacaktır. Bilginin gerçek sermaye ve zenginlik yaratan başlıca kaynak haline gelmekte olduğu bir ekonomi, eğitim performansı ve eğitim sorumluluğu açısından okullara yeni ve zorlu talepler yöneltmektedir (Drucker, 1998).Bu zorlu taleplere cevap verebilmek için okul yönetiminin başarılı bir yönetim sergilemesi gerekmektedir.Okul yönetiminin başarılı olması için ise, yönetici mesleksel bir değerler sisteme sahip olmalıdır. Aksi durumda yöneticinin olan ile olması gereken arasındaki farkı görüp ona göre davranış göstermesi olanaklı değildir (Bursalıoğlu,1994).Eğitim-öğretimin sistemli ve verimli sürdürebilmesinde okul yöneticilerine önemli roller düşmektedir. Ülkemizde okulların çeşitli sorunları vardır. Okul yöneticileri eğitim-öğretim ile ilgili sorunların yanı sıra farklı sorunlar ile de meşgul olmaktadır. Okul yöneticilerinin yaşadığı sorunlar net olarak ortaya konabilirse, çok daha somut çözüm önerilerinin üretilebileceği düşünülmektedir. Okul yöneticilerinin karar alma, koordine etme ve iletişim süreçlerinin işleyişindeki yeterliliklerinin okul başarısına etkisi ile ilgili öğretmen görüşlerini belirlemeyi amaçlayan araştırma nicel verilere dayalı tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmada Örnekleme dahil Konya ili; Meram, Selçuklu, Karatay ilçelerinde görev yapan (α=3098) ortaöğretim öğretmenlerinin oluşturduğu bu evreni; n=342 kişiden oluşacak bir örneklem grubunun 0,05 anlamlılık ve % 5 hoşgörü düzeyinde temsil edebileceği düşünülmüştür. Öğretmenlerin görüşlerinin; cinsiyetlerine, yaşlarına, branşlarına, eğitim düzeylerine, kıdemlerine, aynı müdürle çalışma süresine ve çalışılan kuruma göre farklılık gösterip göstermedikleri ile ilgili analiz sonuçları bulgular halinde tablolaştırılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda yapılan F ve t testlerinde; altı değişkende karar alma, koordine etme ve iletişim boyutlarında görüşler aynıdır (p>,05). Sadece çalışılan kurum değişkeninde koordine etme boyutunda görüş farklılığı vardır (p<,05).Anahtar Kelimeler : yönetim, karar, koordine, iletişim Change and developments in science and technology field, changing of human needs forces school managers to be more sensitive. Changes that will occur in education field in the next years will be bigger than modern school changes that were seen nearly three centuries ago upon printing of the books. Information becomes a real capital and richness creating resource and this case is lodging new and difficult demands to schools regarding to economy, education performance and education responsibility (Drucker, 1998).School management has to present a successful management to meet those difficult demands.The manager has to have professional values system to make successful school management. Otherwise, it is impossible to present suitable behaviors for the managers considering difference between occurred ones and should be occurred ones (Bursalıoğlu,1994).School managers have important roles to sustain education – teaching systematically and productively. Our schools in our country have various problems. School managers are dealing with beside education –teaching problems different problems. If School Managers' problems are set forth clearly it is thought that more concrete suggestions can be produced. This is a scanning model research based to quantitative data that aims determining affection of competence of school managers at taking decision, coordinating and communication periods to school success and determining teacher views. The universe of the research is Secondary school Teachers (?=3098) employed at Province Konya, districts Meram, Selçuklu, Karatay including sampling; it has been thought that sampling group composing 342 people will represent at 0,05 meanness and 5% tolerance level. Analysis results about teachers' views whether they show difference subject to sex, age, education level, seniority, working period with the same manager and employed organization are presented in findings stated at the tables. At the end of research, the views at the six factors are different within, taking decision, coordinating and communication dimensions. Only, at the employed organization factor, the view is different within coordinating dimension.
Collections